29 January 2006

Size of the DOG

"It's not the size of the dog in the fight, but the size of the fight in the dog"
Entry ni aku dedicated kan ke pelatih2 martial art yg badan diaorg kecik2 tapi semangat diaorg gedabak!.
Aku kalau masuk tournament mesti berada dalam kategori Micro-weight ...kira yang teringan la lepas Hyper,Heavy,Middle & Light weight. Masa aku mula2 masuk tournament dulu berat aku dlm 47kg...kira berat ideal untuk cat walk la (tapi aku nak fight bukan nak cat walk..). So dgn berat aku yg cam tu jarang sgt aku dpt lawan yg sama padan (yg lagi kecik jauh sekali la). Sama padan maksud aku sama tinggi & berat la. Cuma yg selalu aku lebih dari lawan aku ialah dari segi kehenseman nyer jer..he..he..
Image hosted by Photobucket.comFirst tournament yg aku dah citer dlm entry awal2 dulu lagi teruk. Time tu (1989 & early 90's) diaorg tak pakai 5 weight categories cam skrg. Masa tu cuma ader 2 categori Junior & Senior so aku senior akan jumpa lawan dlm macam2 saiz.
Yang aku nak citer ni regarding saiz lawan kita ni la. Quote kat atas tu aku pegang dari dulu lagi coz dlm tournament memang aku akan kalah dari segi saiz. So untuk memotivatekan diri aku pegang ke prinsip ni :-

1. Tak ader aper yg kita buleh buat untuk mengecik kan saiz badan lawan kita!. Maksud aku kalau kita jumpa saiz Hyper, maka hyper la yg kita dpt..tak der buleh tukar punyer. So lawan jer la!
2. Lagi besar saiz lawan kita lagi power dia - Kelentong! ..Memangla hukum fizik F=mA tapi sepanjang aku jadi students-intructor-dan skrg ni pun still student lagi, saiz badan tak memainkan peranan sgt utk increase power. Ada 6 faktor lain yg lagi besar contribution dia utk increase power ni.
3. Lagi besar badan lawan kita lagi besar permukaan untuk target kita (A-Luas Permukaan)- Betul!. So kita ada advantage dari segi senang nak hit ke target.
4. Lagi besar badan dia lagi slow dari kita (tapi ni kena tengok jugak la..aku pernah jumpa lawan yg gedabak tapi buleh tahan speed dia).
5. Biar badan kecik tapi hati besar!. Kalau badan kecik kita buleh exercise jadi besar & kuat tapi kalau hati tu dah kecik..tak dapek deng nak nolong..
So conclusion dia... kalau dah sedar diri kita tu tak sebesar org lain kena la increase kan speed tu. F=mA ...m tu dah tak buleh buat aper dah (buleh gemuk kan jer la..) tapi A tu tak ader maksimumnyer. Satu lagi kalau hati jer besar tapi otak kecik pun tak guna jugak...lawan mcm kereta kebal. Otak kita nak kena selari dgn hati kita...otak nak kena besar..nak kena kreatif & pandai baca game org.

No comments: