02 February 2006

Size of the DOG-extended

"It's not the size of the dog in the fight, but the size of the fight in the dog"
Masa belek2 album lama semalam aku ternampak gambar2 lama masa tengah aktif bertournament dulu. Antara hobi aku masa study dulu ialah masuk tournament ...aku tak kira kat mana tournament tu kalau aku free aku akan pergi.
Pernah sekali tu dlm tahun 1992, masa Kejohanan Taekwondo Terbuka Perak kat Ipoh aku join team Master Chee. Plan asal aku pegi dengan Noordin coz bebudak lain cuti semester tapi last minute lak dia kansel. Dekat sebulan aku tak tegur Noordin pasal ni. So pergila aku sorang2 ikut geng2 Cina tu naik 2 buah keta + Jip Suzuki kecik Master Chee. Dalam group 12 orang tu aku sorang jer Melayu. Ni kira first time la aku sampai kat Ipoh. Kitaorg sampai Ipoh dlm kul 10.00pm dan check in kat hotel kecik ntah aper ke namer nyer. Aku dok sebilik dgn Khoo Chong Chuan-Aku punyer Presiden kelab masa tu (last aku dgr dia kat Talisman..skrg kat Brunei) .
So pagi tu kitaorg pun kuar la pegi cari sarapan, tapi cari punyer cari haram jadah tak jumpa kedai Melayu...last2 terpaksala aku ikut diaorg masuk kedai Cina, diaorg seronok dok balun Bak Kut Teh aku dok layan Milo panas kosong...roti bodo pun x der kat kedai tu.
Malam tu aku sempat call Zamani, dia kat Jln Bukit, Perlis masa tu (UTM tgh cuti semester). Dia cakap kalau sempat besok dia akan masuk tournament tu, at least ader jugak la member aku nanti. Lepas sarapan tu kitaorg terus ke Dewan Simee utk register, tgh register tu Zamani sampai so ader la jugak member aku. Sebelum tu aku rasa macam aku jadi anak tiri ke family kat Guong Zhou China jer..sepatah haram x dgr BM ke BI ke ..
Masa turn aku lawan cuma suara Zamani jer yg aku dgr support aku..Cina2 lain ntah kemana pegi nyer. Dlm tournament tu aku kalah tapi Zamani menang...masa Semi dia jumper geng dari Gopeng...sekali tengok cam gangster dalam filem Tamil jer...(korang bayangkan Hero dia tengah fight pas tu mesti ader ramai2 penyokong kat belakang tgh bersorak sambil kepal2 kan tangan..aaa..mcm tu la geng2 ni kat sebelah aku..). Aku x tahu la cam ner Instructor diaorg?..pelatih TKD?..dgn rambut panjang ..dengan subang penuh kat telinga dan lawan lak memang macam citer Tamil aku cakap enko...aku pun konpius..aku tgk tournament TKD ker tgk citer Tamil ni?
Aku sempat cakap dgn Zamani masa dia tgh lawan ... "Ni kalau enko menang teruk kiter kena kat luar ni...tapi kalau enko kalah pun kiter kena jugak ni..geng India tu mcm nak makan kiter jer...so baik ko belasah dia betul2 biar puas hati!!..." ..dan Zamani menang fight tu dan aku tunggu jugak apa reaksi diaorg...sonyap pulak lepas kalah..kira ader sporting spirit jugak la budak ni.
Sekrg pun aku ramai jugak klik India ...assistant aku pun India jugak (kalau x mcm India pun..) tapi x pernah aku jumpa group yg cam ni. Ni dah masuk bab ETIKA la ni. Mungkin geng ni dah pupus kot coz lepas pada tu aku x pernah jumper kat maner2 tourney.

No comments: