13 February 2006

2006 DTA

November ke January ialah bulan "malap" bagi kelas2 aku utk setiap tahun...biasanyer bebudak akan cuti raya, cuti sekolah, Deepavali ..Krismas dan mcm2 lagi la. 2005 lagi parah coz cuti raya awal. Masuk January cuma 4 kelas yg dah start ...Subang Perdana, Bukit Sentosa , Maybank & APN. Tu pun sebab kelas2 ni x pernah OFF. Nasib baik 2006 aku ader 2 kelas baru ..RTM & Bukit Subang. Kolej Telekom baru start last week. Kelmarin SMT & PSAS baru start kelas utk 2006.
Kul 6.50am (Sabtu) aku dah bertolak ke PSAS Tg.Malim dgn 3 student aku Ven, Asmir & Memen. Si Memen siap tido rumah aku mlm tu. Info dari Azhari ader 31 pelajar baru KoQ. Excited jugakla nak tengok student baru aku. Sampai kat sana ader la 14org budak baru yg turn up..rupa2 nyer diaorg diberi pilihan utk attend kelas hari Rabu @ hari Sabtu. So ramai yg dah x nak turun hari Sabtu. Frust tu ada la jugak coz aku expect ramai lagi. Tapi nak buat camner dah mgmt ckp cam tu. SMT quite impressive ..total 40 org turun hari tu. Budak form 4 dlm 29 org. Ader jugak black belt GTF ..tp ada ka nama instructor dia pun x kenal?..kalau nama exeminer x kenal buleh la aku accept. Dlm kepala aku budak ni mesti kena paksa dgn parents dia utk join TKD masa kecik2 dulu ni dan ni mesti x pernah masuk tournament ni...bila tanya memang sah dia x pernah join mana2 tourney. Teori aku betul lagi...saper yg pernah masuk tourney mesti pernah nampak muka aku..ha..ha. Dan teori tu sampai skrg x pernah perbukti salah...biasanyer diaorg kenal aku ..tp aku x kenal diaorg..he..he.. Tapi melampau la kalau dah sampai black kita belajar tp nama instructor pun x kenal...student apa ke jadahnyer tu!
2006 aku dah tukar sikit aku punyer approach tentang fees. 2005 byk tinggalkan outstanding kat aku..buku 3-5 aku tu dah dekat nak penuh dah. So 2006 ni start jer first kelas aku dah remind pasal fees dan kena byr awal bulan. Uniform pun aku suruh beli awal2. X mcm tahun2 lepas aku bagi student pilihan utk tetapkan fees berapa? Bila buleh byr? dan siap ada diskaun kalau ramai yg bayar. Bukan aper...kekadang aku kesian kan student yang x leh byr ni...mmg ader yg ader problem nak bayar tapi bila aku kaji2 balik letak yuran tu sebulan 50sen pun akan ader budak yg x bayar. Prepaid RM30.00 buleh beli seminggu sekali!. Tengok kelas2 yg Chinese handle ..siap letak meja depan pintu lagi..x bayar x leh masuk kelas.. lepas tu yuran pulak sampai RM100 sebulan pun ader..tapi nak jumpa yg x bayar yuran susah. Kekadang aku terfikir ...Cina2 tu mungkin diaorang pikir..kalau x bayar yuran ni x berkat nanti aku belajar..maybe la...
PNB tahun ni ader masalah sikit..sampai ke hari ni kelas kanak2 x leh nak start. Mgmt tgh nak review la..tgh discuss lagi la. Aku pun dah give up dah nak follow up dgn mgmt PNB. X bleh lebih2 coz kelas tu bukan own by aku. Frust jugak kalau kelas ni bungkus terus...kesian ke student2 aku tu..nak sambung kat mana TKD kelas diaorg nanti..dan kesian kat income aku tu jugak ..he..he.
Kelas aku kat bawah porch so far so good ..dah ader 11 students anak2 jiran aku. Nasib baik x ramai coz porch aku tu bukannyer besar sgt. Kalau ader rezeki aku nak tambah skylight dome sikit kat atas biar buleh tambah redup tu sampai kedepan. Tapi maksimum buleh muat dlm 15-18 org jer kat depan rumah aku tu. Kelas ni kira kelas ke 10 DTA selepas kelas RTM. Kelas ni aku plan nak bagi student2 aku Angah,Ven & Asmir tu handle...nak train diaorg control & maintain kelas. Aku tengah usahakan Dewan baru kat Taman Bukit Subang ni..tp x dpt CF lagi aku dengar.
Semalam siSyamil bangun tido jer tetiba nak pakai dobok dia....aku pun pelik jugak apsal tetiba timbul balik minat dia ni. Masa start kelas dia mcm nak join tapi bila aku suruh ikut dia dok jer bersila atas lantai tgk org training. Kejap lepas tu dah hilang dah...maybe kat dlm rumah kot. Masa training tu aku suruhla budak2 tu buat "sitting stance middle punch" dan biasa nyer kalau sampai ke triple punch yg ke-3 tu aku akan suruh budak2 tu "ki-hap" atau jerit kuat2. So bila 1-2 & ke-3 jer semua jerit la "HAAA!!" . Baik abis jer budak tu punch aku dengar dari dalam rumah .."Diam aaaa!!.." suara budak kecik mana lak ni suruh diam? Dah abis student2 aku dok tergelak.. Laa si Syamil rupanyer yg jerit suruh diam tadi...so setiap kali students aku dok ki-hap dia mesti jerit balik "Diam aaa!" sampai la aku masuk kat dalam suruh org rumah aku bawak dia naik kat atas..
Ehmm..bila la minat dia kat TKD ni nak dtg aku pun x tahu...

No comments: