17 July 2006

Eh ..amacam tournament?..berapa untung?..

ni email aku ke Eizam ...luahan aku berkenaan dgn Dins Taekwon-Do Academy Invitation Tournament 2006
DIT 2006 – Aku buleh describe DIT kali ni dgn satu word jer ...FRUSTRATED!!! Memang DIT ni kira success dan kejayaan DIT ni ialah hasil TEAMWORK semua commitee yg bertungkus lumus siang dan mlm utk menjayakan DIT 06 ni. Aku buat DIT ni coz student aku nak aku buat dan Master Amir plak memang betul2 nak aku jayakan tournament ni dan frankly kalau x kerana support dr dia aku rasa DIT ni akan postponed lagi. GM Dato secara peribadinya puji kesungguhan DTA untuk anjurkan DIT ni walaupun dia tahu aku buat keputusan ni dgn berisiko. Dato Mokhtar x perlu la aku elaborate balik aper yg dia dah ucapkan semasa majlis perasmian cuma dlm minggu depan dia panggil aku jumpa utk discuss kelas ke-12 DTA di Kota Damansara. Master Yeow & Master Chee pun dlm kelat2 nak cakap pun dia puji jugak la.
Objektif utama aku bila buat tournament ni ialah nak bagi pendedahan kepada student aku dan nak cari pelapis utk aku nanti. Selain dari tu objektif lain yg aku x announce ialah aku nak tengok saper KAWAN dan saper yg bukan ....bg aku senang... kalau yg antar peserta dan yg dtg support tu kawan aku la. So skrg ni aku dah tahu la saper KAWAN aku . Sekadar rekod...group yg x antar wakil ialah group Melaka, TTA, Rajan, Master Ricky Low, PD dan yg paling best nyer Master Chee sendiri x antar peserta he..he..
Pemilihan commitee – satu2nya nama dlm kepala aku bila aku fikirkan committee ni ialah nama ko sbg Ring Master. Kriteria yg aku pilih ialah org yg Instructor lain buleh respek dan yg penting jugak yg sekepala dgn aku dan paham hala tuju aku dan aku x nampak org lain dah selain dr ko. Committee lain aku dah pre set jawatan masing dlm kepala aku berdasarkan kepada pengalaman aku berurusan dgn diaorg ni. Frankly ..ada sesetengah post tu aku terpaksa letak jer nama2 member2 & senior2 aku sekadar dummy ..sekadar x nak diaorg “terasa” kalau nama diaorg x der krg dlm organisasi dan juga sekadar nak memenuhkan jawatan tu walaupun aku tau risikonyer nanti aku sendiri yg kena selesaikan keje2 diaorg!...and it’s very TRUE!.
Masalah yg paling besar aku hadapi ialah pemilihan committee utk SPONSORSHIP!..semua org yang aku harap2 kan utk dpt tlg sinsing lengan cari sponsor dgn aku HANCUSSS!! ...end up tinggal aku dan Abg Zuhdie (yg masa tu tgh terlantar kat hospital ... dia masa tu nak ckp pun dah x bleh dah...sedih woii..). Mungkin diaorg ingat “eleh kalau dpt sponsor pun yg kaya si Din tu jer.biar la dia cari sendiri....” . Maybe kot coz srkg ni aku tgh kaya la ni..jap lagi aku nak gi tukar keta plak..he..he.. Sebenarnyer ...aku jadi bersemangat nak proceed dgn DIT ni bila dpt tau dari student aku yg Gerbang Perdana & Country Height boleh jadi main sponsor!. Aleh2 Country Height kemana org yg propose tu pun dah x nampak btg idung dah . Kes Gerbang Perdana aku kesian kat student aku srg tu dan x salah kan dier ..sampai gaduh2 mintak sponsor. So biler dah nampak negatif tu aku suruh dia slow down..nanti kan keje dia melayang plak. So lesson learn- relationship x menjanjikan sponsorship. Tp aku tahu ader 2-3 “member” aku yg dah cuba sedaya upaya utk dptkan sponsor tp dah x der rezeki apa nak buat. Aku betul2 appreciate ...Thankss.
Ada 2 comiittee yg selalu kena dgn aku ..iaitu Teknikal dan Hadiah ..2 committeee ni yg aku x leh tgk diaorg buat silap coz expectation aku kat diaorg ni tinggi ...biar amik 10tahun pun nak paham kalau diaorg sanggup nak belajar aku akan ajar. Lebih baik dr yg dah pandai tp x kurang ajar. Aku betul2 frust dgn PUBLISITI ..end up dgn RTM kemana, KOSMO kemana... Press kemana? Banner ciput aku kena gelak dek org dan utk buat poster terpaksa aku dtg opis aku curik2 tgh malam utk buat laminate. Yang menambahkan LOST aku dlm DIT ni ialah buku cenderamata ..dari bajet 500 dah jadi 1300! Lesson learn- jgn amik org yg ader relatif relation..nanti ader conflict of interest!. 7/7/2006 9.00pm ..aku terduduk srg2 kat depan dewan biler terima invoice dari A & Z Enterprise..serba salah ..nak nangis ke nak gelak .. last2 aku gelak....aku gelakkan kebodohan aku ...dlm invoice tu tertulis balance RM3800! dan buku cenderamata RM1320 dan mesti settle mlm tu! Mana aku nak cekau duit nak settle dan yg menambahkan sedih aku ialah bila dia ckp kalau x bayr abis mlm tu buku tu x leh keluar. Aku terasa dianiaya betul..Company Cina pun bg aku terms 60days...aku amik dgn akak ni (mak ke student aku..) coz ingat kan dia buleh tlg ringan kan beban financial aku tp rupa2nya lagi kena perah!. Sampaikan usaha student aku x tido mlm buat backdrop pun diungkit nyer..tu x termasuk lagi aku dgr nak claim minyak keta la..tu la..ni la..frust sgt aku. Padahal sbg student diaorg yg volunteer nak buat. Dan aku sbg instructor ader hak nak suruh student aku buat keje2 amal tu. Sampaikan mlm terakhir tu berdering2 call aku dan Angah terima utk mintak settlekan payment tu ... aku x angkat dan aku x benarkan Angah tu angkat coz kalau x kami terpaksa la menipu kater akan byr tp realitinyer kami mmg x leh bayar. Balik rumah tetiba jer aku ternampak buku akaun YIPPI anak2 aku ......Alhamdullillah aku dpt settlekan semua outstanding aku tu....
Aku mlm tu sebenarnyer baru dpt tau 2K sponsor dah dibank in ke akaun Shahbumi ...so rasa cam nampak “light at the end of the tunnel “ la ..buleh la kurangkan lost aku tu. Tp bila tgk Invoise tu hancuss harapan aku utk kurangkan lost tu. Aku realize aku akan RUNNING LOST ni biler ramai Poli ckp diaorg x terima surat jemputan dan biler M.Keith call aku apology dia x leh antar wakil. Tapi aku dah x bleh nak tarik balik...tarik balik kan ramai Cina yg akan bertepuk tangan! Dan bukan jenis aku nak surrender awal2. So by hook @ by crook aku kena teruskan jugak DIT ni. Cuma yg aku buleh buat dan yg dah pun aku buat ialah cuba cut cost sebanyak mungkin sampai kan alatulis pun aku mintak org rumah aku pinjam dr opis dia. Kat rumah ..org rumah aku berbuih mulut suruh aku kanselkan ..ye la..2-3 minggu sebelum tournament aku asyik terjaga tgh mlm jer..dok pikirkan mana nak cekau duit utk run DIT ni. Tp bagi aku ..kalau perlu aku tinggal sorang dgn merangkak pun aku teruskan DIT ni...kalau perlu aku gadai keta buruk aku tu utk teruskan DIT ni aku akan buat.
Aku frust jugak dgn committee yang x nak gunakan peluang DIT ni utk exposekan diri. Dalam kepala aku...aku dah bayangkan masa tournament tu nanti semua jurulatih2 kanan dlm pakaian official dan kalau buleh sut. So that org akan nampak DTA ni ader ramai senior instructor dan very proffesional ....tp yg frust nyer ader jugak yg dtg dgn Jeans dan dok buat keje macai padahal nama dia ader kat dlm main committee...abis nak buat camner?...Karisma dan Respek tu tak ader jual kat kedai...
Overall.... commitee punyer performance memang x up to aku punyer expectation. Tp objektif aku nak bagi pendedahan aku rasa dah tercapai dan aku konfiden DIT 07 x kan jadi cam ni. Cuma aku sedih bila aku panggil semua committee utk buat post mortem petang Sabtu dan Ahad tu ramai senior2 x join....maybe diaorg ingat waktu “keje” diaorg dah abis kot.. lagipun semua ader family komitmen kan?..Last day AHAD (8.30pm~9.30pm) tu sedar2 tinggal aku dgn org rumah dan anak2 aku jer dok kemas kan brg kat dewan tu..Angah & bebudak SP lain tgh settlekan hostel. Ni mcm ulang balik masa hari Khamis sebelum tu ..masa tgh siapkan dewan ..cuma aku satu family , Ven & Asmir jer ..rasa cam DIT ni tournament family plak ..he..he.. Ni aku amik quote dari student aku ..Aja .. “ini kejayaan bersama, so susah senang, kiter semua kena hadapi bersama.....Jangan la time senang jer nak bersama.....Susah n senang must together..........” . Ko buleh nampak selain dr aku ramai lagi yg frust .
Overall ... aku betul2 respek ke member2 kiter yg sanggup dtg dr Kulim, Trg & Kelantan tu...kalau x kerana diaorg DIT ni jadi tournament tertutup la. Aku jugak FRUST dgn cawangan2 DTA yang x contribute ....aku harapkan PSAS antar ramai peserta coz sebelum tu mmg DIT ni plan asalnyer dibuat kat sana..Bukit Sentosa & RTM pun aku x nampak wakil ..regardless aper reason la kan. Bukannyer aper ni DIT pertama dan aku dok marah ke Cina2 tu yang x support aku ..tapi rupa2nya ..ye..la..bukan Cina jer yang tak support aku so statement kiter nanti nak kena ubah la...
Last sekali aku betul2 FRUST biler ader yg berani tanya “Eh ..amacam Tournament ?..berapa UNTUNG? L*n*aU dia la untung!!

Akhir kata selagi ader org2 cam ko utk lead...selagi ader org2 kanan aku Ali, Noordin, N.Hazim dan lain2 yg dok belakang aku... selagi ader kengkawan cam Hj.Saiful, Ustaz Mansur, Kheirulisyam dan lain2 yg support ....selagi ader student2 aku cam Angah, Hajar, Ven, Asmir dan lain2 yg sanggup susah dgn aku..selagi ader org rumah aku kat belakang aku dan anak2 aku dok tlg sepah kan dewan ....DIT akan tetap diteruskan. Wasallam...

No comments: