17 May 2006

SEMINAR MEMPERTAHANKAN DIRI MMC



Bila Ali inform aku yang Kolej Multimedia Telekom (MMC) nak aku buat satu seminar berkenaan dengan Mempertahankan Diri untuk pelajar, aku pun terus setuju lah. Cuma yang aku risaunya lead time yang dia bagi cuma lebih kurang 1 1/2 minggu shj. Tarikh lak bila aku tanya still tak confirm lagi…aku plak hujung minggu tu (20 ~ 24hb April) akan berada di Pulau Perhentian!. Satu lagi ..pengurusan MMC nak aku buat seminar mempertahankan diri dan tambah dengan Pembentukan Jatidiri Pelajar!...pehh! heavy giler punya tajuk?.Aku tak pernah lagi bagi seminar berkenaan dengan JATIDIRI ni …ye la ...jatidiri aku sendiri pun aku tak sure kat takat mana. Tambah lagi nak kaitkan dengan SELF-DEFENSE?.

Tapi aku tak la kata tak boleh…ni kira challenge ni..lagipun kalau seminar ni kira aku punya benchmark la kot2 next time ada lagi org offer.

So tengahari tu (Ali inform aku pagi) aku pun hantar la draf agenda seminar & sillibus yang aku nak cover utk 2jam tu….aku cuma amik masa 10minit jer drafkan agenda & silibus tu...alaa aku pakai silibus yg biasa aku buat kat mana2 seminar

Sampaila masa aku bertolak ke Pulau Perhentian selai slide pun aku tak start lagi. Tak nak aku dok peningkan kepala ..kepala aku dah overload dah ni dengan presentation untuk department aku.

Balik P.Perhentian Ali call aku confirm kan tarikh seminar tu…29hb April jam 2ptg. Maknanya aku ada 4 hari ajela untuk prepare slide dan contents untuk seminar tu nanti. Balik P.Perhentian ingat kan dah buleh rehat tapi ada plak TS16946 training hari Khamis & Jumaat..bila plak aku buleh start keje aku ni.

So pantang masa rehat aku pun surf la internet…bab self-defense aku tak der masalah coz aku punya koleksi dah lebih dari cukup…nak cakap 2 hari pun aku ada point. Tapi bab jatidiri ni yg aku pening. Dah puas dok godek2 internet ytp sepatah haram bab jatidiri pun aku tak jumpa…maksud aku bab yg aku buleh relate kan dengan Martial Art la. Tinggal sehari lagi pas tu aku dah kena training ni…

Aku datang pagi Jumaat MR company inform aku TS16949 training postponed ke minggu depan…YES! Ni la chances aku utk siapkan material utk seminar tu nanti. So dari pagi sampai tengahari Jumaat tu aku dok prepare slide utk presentation seminar tu. Sampai Sembahyang Jumaat aku Cuma dpt siapkan 8 slides shj. Balik sembahyang aku sambung lagi coz ada 30minit lagi sebelum abis rehat. Tapi belum sempat sambung 2-3 slide lagi aku dah kena attend meeting & bos plak panggil mengadap…sampai la kul 5ptg slide aku tak bertambah2 ..stuck kat page 10. No choice esok pagi (Sabtu) aku kena dtg utk siapkan slide ni.

Pagi Sabtu lepas tinggalkan orang rumah dan anak2 aku kat rumah mak mertua aku, aku terus ke opis. Aku sampai opis kul 10pagi …sampai kul 11.30am ding-dong2 aku dah siapkan 16 slide utk self-defense tu tapi untuk JATIDIRI?...hampeh.. Last2 masa aku dok termenung kat depan monitor tu aku terbaca quote dari Napoleon Hill "Do not wait; time will never be "just right". Start where you stand, and work with whatever tools you may have at your command, and better tools will be found as you go along."
So apa kait nyer dengan Jatidiri ni?... tak der! tapi tu quote utk aku..aku kena go on dengan apa yang aku dah ada dan dalam aku bagi seminar tu ada la idea lain akan datang kot...so aku letak la quote ni untuk last 2 pages slide aku sama dgn satu lagi quote yang aku cukup minat …”It Is not your Apptitude but your Attitude that determine your Altitude in live”. Aku pun tak tahu apa kena mengena quote tu dengan Jatidiri..dan apa aku nak goreng masa seminar tu nanti…

Seminar kali actually aku nak ubah format sikit ..nak ubah paradigma . Selama 20 tahun aku dlm TKD ..semua seminar self-defense, sparring dan apa sajer yg related dgn TKD yang aku attend semuanya dlm TKD mood…dgn full Uniform dan contents pun sama jer mcm latihan TKD biasa. Cuma yang beza nya bayarannyer je lebih. So kali ni aku akan conduct seminar dlm full MGTF Official Sut dan akan pakai power point slide presentation , bebudak yg akan assist aku pun aku suruh pakai baju biasa jer. Tujuan aku?.. aku sebenarnya tak nak “takut” kan bebudak freshie yang akan attend seminar aku tu dengan citer2 pasal Taekwon-Do. Aku nak bukak minda diaorang dengan persepsi yang betul tentang Self-defense..aku nak diaorang sedar yang self-defense ni benda mudah dan tak perlu belajar 4-5 tahun utk buleh mempertahankan diri dari serangan (of course yang simple la). Yang penting aku nak diaorg minat utk belajar self-defense ni dan akan cari kelas TKD kat MMC ni.

Dalam presentation aku tu aku masuk kan definasi self-defnse, tools yg digunakan , vital spot, basic releasing technique dan theory of power. Aku tak confident aku buleh cover semua topic tu dlm masa 2 jam. Biasa aku buat seminar ..4jam just utk satu topic…Theory of Power!.

Aku sampai kat MMC dah lewat sikit tapi nasib baik seminar tu ditunda ke kul 3ptg. So aku ada 45minit utk prepare dan brief ke bebudak MMC. Lepas check hall, test sound system dan PA..aku quite satisfied la dgn monitor dan sound tu cuma cordless colar mic tak der plak…tak kan la aku nak pegang mic sepanjang 2 jam tu.
Tepat 3.00pm aku dengar biodata aku dibaca ..waahhh hebat giler biodata aku tu …of course la hebat coz aku yang prepare..ha..ha…

First impression aku bila mukadimah seminar tu...."Ni budak2 lepasan SPM ke mat-mat rempit ni?" ..Ramai aku tengok dengan seluar sempit dan rambut cam mat2 skuut. Yang pompuan biasa jer la...dan ramai dah berada di Alam Separuh Sedar...dgn mata dah kuyu..padahal diaorg baru balik dari dewan makan tadi tu. Ader seramai 120 org yang attend hari tu dan semuanyer pelajar baru yang mendaftar utk kemasukan May 2006. Kira diaorang ni dalam Minggu Haluan Siswa la.
Aku start dengan definasi self-defense dan sexual assault. Tapi baru 5 minit aku start aku nampak makin ramai yang dah "hanyut" ...dan mata2 kuyu dah bertambah banyak. Aku cuba habiskan 2-3 slide lagi ....tapi bila sampai slide ke-5 aku tengok dah ader yang tersengguk2 dan yg pompuan lak dah ader yang sampaikan hujung tudung diaorg dah nak cecah lantai (diaorang duduk atas lantai masa aku bagi seminar tu). Aku pun ubah strategi..aku suruh semua bangun dan aku buat warm-up! ..Dlm 2-3 minit aku suruh bebudak tu ikut aku warm-up dan hasilnya mata2 yang kuyu tadi dah bulat balik. Tapi berapa lama buleh tahan??... aku rasa tak lama.
Aku sambung dengan anti ragut dan gimik oleh Asmir & Sofea ..kira gimik aku tu berjaya la coz aku tengok ramai yang tergamam bila si Sofea tu menjerit masa dia kena "ragut". Bila masuk basic tools aku suruh semua cari partner dan aku start dengan basic attacking tools identification dan simple hand grappling technique. Masa aku buat ni ada la aku perhatikan 2-3 orang yang banyak cakap dan memang jenis badut punyer. Aku nampak bebudak ni tengah mainkan si Ven tu dengan soalan2 bodoh ..tapi aku dah masak dah dengan jenis org cam ni..diaorang ni bukannyer nak belajar tapi saja nak cari pasal ni. Aku bagi signal ke Ven suruh belah jer dan jgn layan soalan2 bodoh tu .
Sedar tak sedar dah 2.5jam aku dok bercakap . Aku tak sempat pun nak cover 3-4 topik lain dlm slide tu. Tak per la ..ni kira aku punyer benchmark la..so next time senang sikit nak estimate masa dia.

No comments: