20 December 2008

My 4th was born


17hb Disember 2008





Tepat jam 10.04am (jam doctor 10.05am) lahirlah baby ke-4 aku …baby girl. Selepas over due 7 hari . Beratnyer boleh tahan ..3600 gram...3.6kg la (bg yg sekolah x tinggi..). X pernah lg ank pompuan aku seberat ni..biasanyer yg lelaki semuanyer cecah 3.8kg.
Apa2 pun lega rasa nyer bila dah selamat semua. So mcm2 citer bila dah 6 tahun lebih x timang baby ni. Dengan org umah aku dah luper mcmn rasa contraction, dgn sekejap2 nak gi check..sekejap2 nk gi check coz risau nyer aku biler sampai masa x due2 lagi dan yg paling aku x leh lupa biler (dalam labour room) ..aku dok suruh org umah aku PUSH-PUSH (ye la ..aper lg yg kiter ni buleh buat kan?..)…padahal baby dah kt tangan doctor dah…hu..hu..segan pun ader ngan doctor tu (tp ngan nurse la yg lebih..). Dah aku x dgr budak nangis aku ingat baby x kuar lagi la. Anak aku tu x nangis masa kuar …lps 5 minit baru la aku dgr suara dier.

First bila dpt tgk muka baby ni aku terus teringat ke arwah abg dia…mata dia sepet cam arwah. Cumer kulit dia cerah jer.

Utk first hour aku biarkan nurse tu “make up” baby tu dulu before aku qamat. Dlm dok nunggu org umah aku dlm wad, bapak mertua aku call pesan suruh aku azan kt belah kanan dan qamat kt belah kiri ….eh ye ke? Aku ingat kalau anak lelaki kiter azan dan kalau anak pompuan kiter qamat …ehmm dah tukar la tu ..hu..hu..(nampak sgt jahilnyer bila lama x berbaby ni hu..hu..)


So bila nurse dah bawak masuk baby aku terus angkat (tetiba jer rasa dah biasa angkat baby he..he..). Kalau masa ank first dulu (arwah Syahmi) aku pakai azan dari luar trolley jer coz takut nak angkat baby he..he..alaa kira sampai la jugak azan tu kt dia …
So utk yg ni aku x ader la problem nk pegang baby tu.


Bilik yg aku amik ialah bilik single …Bilik Siti Khadijah 2 Hospital Pusrawi, kira luas jgk bilik tu dan aku nk nunggu pun selesa. Actually ni first aku gunakan khidmat PUSRAWI ni …anak2 aku yg no-2 & 3 semuanyer kt klinik An-Nur seksyen 6 S.Alam. Tp disebabkan hr tu ader problem sket so diaorg suruh refer ke hospital Serdang @ Putrajaya. So aku pilih la PUSRAWI Kota Damansara ni coz dekat ngan umah sikit.


18hb Disember 2008


Birthday Syira ….adik dia tau jer x nk kuar masa birthday kakak dia. So birthday party Syira kena pospon lagi la gamaknyer.

Pagi tu aku balik umah kejap utk bg makan Kiki. Sambil pegi check keta aku.

Kul 10am aku balik ke Pusrawi utk kemaskan barang utk bawak org umah aku balik. Bil plak ader problem …x cukup lg utk aku abiskan bajet yg company aku bagi ..he..he.. so aku tanya la ader apa2 lg yg boleh ditambah utk cukup kan bajet tu. Dengan konfidennyer nurse tu bgth ..


..ader …baik abg amik ubat ni..”
…. So aku tanya la …”berapa harga ubat tu…”
“..6 ringgit …”

Ceikkk …aku short lagi 3-4 ratus dia propose yg 6 ringgit!. So x nk panjangkan citer aku suruh dia masukkan sekali pati haruan, barut perut dan set bayi tu dlm bil …klau ader stroller atau kitchen cabinet utk dijual mau aku masukkan sekali ni..nasib baik x der..


Lepas settlekan bil semua aku pun bawak la org umah aku dan baby balik. Tp mak mertua aku plak x der kt umah so nk x nk aku kena transit ke rumah aku dulu la. Dlm kul 2 ptg baru la aku ke rumah mak mertua aku dan letak kan org umah dan baby kt sana. Senang sikit kt sini coz ader mak mertua aku utk jaga org umah dan baby ni…ye la sejak x pakai maid ni susah gak nk dok srg2 kt umah aku.

No comments: