28 December 2005

2.2VTEC ....

Image hosted by Photobucket.com
Ehmmm..masuk hari ni dah 23 hari blog aku tak terupdate. Ntah la..nak kater sibuk memang sibuk pun..tp dulu sibuk2 pun aku bleh plak mencelah sampai 2-3 entry satu hari. Pagi2 ni nampak lak t-alang punyer concern pasal kuda besi aku...OK la baik aku update cepat2 nantikan bersawang plak blog aku ni...kira ni respon ker t-alang punyer la ni.
3/12/2005- On the way ke Tg.Malim lepas Bukit Beruntong aku rasa Vitey aku semput semacam..macam bawak keta 3 selinder plak. Aku dah risau dah kot2 mati tgh highway ni. Dlm 5 km aku nampak exit ke Tg.Malim so aku terus masuk Tg.Malim kot2 ader bengkel kat sana. Biasanyer aku akan kuar ikut Behrang (kuar tol terus sampai ke politeknik Tg.Malim). Aku nampak ader 2-3 bengkel kat pekan TM tapi jam dah dekat kul 9.00pagi dah..grading patut start dah. So aku terus ke Politeknik Tg.Malim untuk grading kan bebudak dulu. Grading abis dlm kul 11.30am dan aku mintak Azhari antar aku ke bengkel terdekat yg dia biasa.
Sampai ke bengkel ...Cina pomen tu tgk dia ckp cable plug aku dah kong satu dan plug pun dah burnt giler2 punyer. So aku pun tukarla cable plug + plug ..semua sekali rm160.00. Lepas tukar test2 keta aku still cam tu jugak. Cina tu dah blur dah dan dia ckp ni nak kena masuk komputer ni baru dpt tahu kat mana rosaknyer. Nak kena bayar lagi rm50 ..pas tu kalau dpt tahu rosak nak kena repair lagi. Dah la cash aku x bawak byk hari tu. Aku pun tanyala pomen tu kalau aku drive balik ke KL sampai tak? Pomen tu cakap boleh tapi pelan2 la jgn pasang airkon.

Aku pun balik la ke KL dulu pelan2. Aku terus ke bengkel abg Zainal aku kat Setapak Jaya dan tinggalkan keta aku kat sana.
Besoknyer abg Zainal aku call dan dia cakap keta aku nak kena masuk ICU. Nak tahu simptom dier?...

1. Timing Belt tinggal nyawa2 ikan (gigi dah abis..)

2. Minyak hitam kering

3. Oil Seal bocor

4. Mounting enjin dah reput (pecah)

Semua defect2 ni asal2nyer dari oil seal aku yg bocor tu...so minyak hitam mencurah2 kuar dan melekat kat timming belt so gigi dia pun hilang la so bila gigi hilang timing dia pun lari la.."timing jump" so bila timing jump "firing" utk plug pun terganggu la dan effect ke cable plug dan plug pun cepat hangus. Cuma aku nasib baik coz sempat sampai ke bengkel, kalau la timing belt tu putus tgh highway tu abis blok aku..mau 2-3 riban hangus.
So total semua abis la rm850 utk betulkan semua tu. eh..silap...mounting aku tak betulkan lagi coz yg baru cecah rm450 sebijik...aku suruh abg aku cari yg potong punyer nanti seminggu lagi aku dtg balik utk betul kan mounting tu. So aku balik rumah dgn keta yg enjin dia tak melekat ke body la..so bila aku reverse je dia punyer joget kalah Inul.

Dalam aku dok layan keta joget aku ni..aku pun usyar2 la moto kot2 boleh kurangkan coz aku nak maintain keta ni. Hari2 la aku dok survey "www.malaysianbikers.com" , www.autoworld.com dan mcm2 lagi la cari2 "cruiser" yg sesuai dgn aku. ...errr citer aku dpt moto tu next entry aku akan citer..sabar yeak t-alang.. he..he..
Dalam dok mencari tu keta aku makin kuat gegar nyer so last week aku antar la ke bengkel abg aku sekali lagi. Lepas aku beli mouting yg second hand (rm150) aku pun cam biasa tinggalkan la keta tu kat abg aku. Aku bawak balik Kelisa wakaf dia ..nanti mlm aku akan dtg balik. Mlm tu bila sampai jer abg aku cakap bukan satu tapi empat2 mounting dah pecah. So kalau nak tukar semua dlm rm600 lagi. Pas tu yg best nyer drive shaft aku pun dah berbunyik dah...nak pakai lagi 2-3 ratus tu....Vitey..viteyy...

No comments: