15 August 2006

Aku FAIL.....

Semalam lepas aku set-up stremyx dari najibzue.net kat bilik aku (aku tumpang stremyx Najib..). Aku terus try masuk blog aku ni..saja nak test speed baru ni. Aleh2 aku ternampak komen baru kat entry lamer aku (aku dah sebulan lebih x update blog..). Komen tu dr nickname "lol" ..Komen dia berbunyi gini la..

"hmm name tu bukan penting sangat, yang penting ikhlas buat keje.. bujkan nak ungkit benda yang dah berlalu, patutnya bersyukur ade ramai student yang boleh bagi full 100%commitment.. tapi normal lah bagi 1st tournament banyak part yang kurang lengkap. Anyway... 'leader' tu memeng penting dlm 1 organisasi.. if leader sendiri tak well prepared camne??? kenalah tengok cermin balik...Hope komen ni blh dianggap positif... insyallah next trnmnt boley berjaya. 08.12.06 - 12:46 amIP: 219.93.96.238 "


Aku tak berapa terkejut sgt bila baca komen ni coz aku dah biasa terima kritikan dan open utk discussion pasal apa2 la. Cuma yg aku curious nak tahu saper dia ni coz aku tahu dia ni someone dr group aku jugak coz it's sound like she's really know what was going on on tha event. So aku pasang la spy aku ..no IP ader , time dia log in ader....senang jer beb .. info yg aku dpt nama mamat ni plak .. "MAHADI HARUN, MENARA TELEKOM no.Tel :03-22403089!" he..he.. telknologi sekarang canggih beb. Tapi aku 100% gerenti bukan dia ni yg antar komen tu. Tapi ader somebody kat menara tu yg gunakan PC dia utk log in ke blog aku. So satu nama dah came across aku punyer mind ..tambah2 lagi bila aku check lagi budak ni masuk ke blog aku dr blog MEVEN which is blog yg aku create utk student aku si Memen & Ven...BINGGO!!! so aku throw la few sentences kat blog Meven tu just nak advise budak tu coz aku tahu Memen mesti kenal sgt budak tu.
Berbalik ke komen tadi ..apsal aku hot sgt? He..he.. aku x hot pasal komen tu tp aku hot pasal org yang antar komen tu. Kalau macam tu la kepahaman dia ke DIT yg aku organise tu memang la aku dah tersilap produce student.
Aku accept aku betul2 bernasib baik coz aku ader student yg 100% komited seperti Angah,Hajar,Ven.Asmir, Memen, Sofea,Ijat,Ding-dong,Ilyas dan beberapa lagi dari MMC dan Maybank. Tapi aku x setuju ayat "patutnya bersyukur" tu...hey..nampak mcm aku tak bersyukur ker?..maner dia tahu...tak kan la aku nak publish dlm blog ni besar2 ..SAYA SESUNGGUHNYA BERSYUKUR bla..bla..bla... Satu lagi aku nak remind..DTA x der ramai student yg 100% komited ..DTA cuma ader beberapa org sahaja yg komited.
Aku setuju sebagai leader kita kena WELL PREPARED. Prinsip aku "YOU FAIL TO PLAN YOU PLAN TO FAIL". Dan jenis peel aku ..aku x akan start sesuatu benda tu kalau aku x prepare betul2. Tu sebab aku amik masa 3 tahun utk buat keputusan nak organise DIT ni!. Sampai masuk tandas pun aku bawak notebook ..utk buat planning coz selalunyer dlm jamban byk idea masuk..he..he.. So nak kater aku x well prepared aku x setuju la. Tapi satu yang aku betul2 setuju ..aku tak WELL PREPARED dalam nak jadikan komiti aku WELL PREPARED! Haaaa..bab tu aku setuju coz dlm 2 bulan sebelum event tu aku dok ari2 remind & bentangkan aper yg perlu dibuat oleh each & every committee ..tp ader jugak yg x bleh catch-up dan x ader bayangan langsung aper yg patut dia buat. Sebab benda ni kena based on experience..korang x kan buleh pakai imagine jer semua ni. So aku kena accept the fact that aku ader cuma few committee yg competence dan buleh stand alone dan x perlu sgt aku guide tp selebihnyer aku memang akan suffer utk guide. Tapi mcm yg aku tulis kat entry ari tu...aku accept ni sebagai challenge utk aku lahirkan bakal-bakal instructor dan organizer yg skillfull..eventhough it'll take 10 years! Dia aku rasa x paham objectif DIT tu ..tak paham isi hati aku ..tak paham masalah yg DTA dan aku personally face utk organized this such a fv#king big tournament as DIT.
NAMA!?? ni satu hal lagi ni....saper2 yg buat tournament mestila nak nama dia naik ...aku tak kan buat tournament kalau tahu nama aku akan jatuh berdegum nanti. Setiap komiti pun nak nama diaorg direcognised utk keje2 yg dah diorg buat ..common sense la kita buat something of course utk something. Ikhlas x ikhlas tu aku x berani gerenti la coz ader kat masing2 punyer hati kan? Tapi hati aku--aku tahu kat maner ikhlas nyer DIT tu ...kat maner ikhlasnyer hati aku nak train Angah,Ven,Asmir,Hajar,Memen dan few lagi utk jadi BEST organizer in future. Kat maner ikhlas nyer orang rumah aku..anak2 aku dok bersengkang mata tu x payah la orh lain nak pertikaikan... aku tahu ...cuma aku tak tahu IKHLAS x semua yg menolong aku ari tu....
UNGKIT!? ..kalau aku dpt face to face dgn budak ni aku nak explain kat dia beza antara UNGKIT dan POST MORTEM. Setiap event yg aku buat aku akan buat post mortem..Post mortem ni buleh dlm bentuk berkumpulan dan buleh jugak dlm bentuk pemerhatian aku sendiri dan dr pandangan komiti lain. So yg keluar dari hati aku tu ialah hasil dr tu la dan bila aku nak panggil semua balik utk buat meeting post mortem ni byk pulak halangannyer so terpaksala aku dptkan feedback secara personal.Harapan aku ialah bila hasil dari pemerhatian tu dpt aku sampaikan ke semua maka in future kita buleh improve..aku dan komiti akan improve so event kiter akan improve dan x repeat same mistake.
Mungkin masa lead bebudak komiti aku ni aku jadi too emosional. Bila kita dah bagi 200% komitment dan letakkan 200% harapan utk suksess memang aku akan anggap benda ni personal..so tu yang aku x bleh accept certain mistake. EQ aku masa tu pun aku admit la..dah drop ..penat,tension,happy semua ader. Penat jer aku develop EQ aku tu tp masa kritikal aku x berapa bleh nak pakai...maybe kalau EQ aku stabil masa tu budak ni akan nampak leadership yg lagi baik.
Ehmmm..aku ingatkan x nak citer lagi dah pasal DIT ni..biar la tahun depan lak aku bukak buku baru..tp disebabkan komen tu aku terpanggil utk story lagi pasal ni. Want thing for sure...Aku fail especially dlm "to make things done by people". Coz leader is somebody who make things done by people ....aku fail dlm melahirkan student yg betul2 faham problem DTA ..aku fail dlm develop student yg akan 100% loyal dgn DTA...
but "There will be no FAILURE only the QUITTER" ..so aku x fail la coz aku x pernah quit ..ha..ha..

No comments: