20 August 2008

XPDC Cameron Ulu Kinta-3

12/11/1994 (Sabtu)

Tepat jam 6ptg aku dan 29 anggota XPDC dah berkumpul depan Main Gate UTMKL. Aku tengok masing2 dah excited dgn hoversack yang sarat dengan barang2 kelengkapan. Ada plak yang dah siap pakai spike ...ha..ha.. Macam la naik bas mini 20 ni terus sampai Cameron? . Dalam Waran tiket tu tulis keretapi kitaorang (tren #54 KL ~ Tapah) akan bertolak dari Stesen KL dalam pukul 9.00mlm. So ada lebih kurang 4 jam lagi la sebelum bertolak. Untuk ke stesen keretapi kitaorang pakat amik teksi ramai2 dan ada jugak yang pegi sendiri ke stesen keretapi .

Jam 7.45pm kitaorang sampai ke Stesen Keretapi..Sembahyang Maghrib dan sementara nak menunggu tren aku,Iena dan geng2 lain lepak makan malam kat restoran di Stesen Keretapi. Makan tak berselera sangat coz dah excited giler.

Dalam pukul 9 malam Tren kitaorang pun sampai. Apalagi macam kerbau lepas kandang la bebudak ni..ramai yang first time naik keretapi. Aku ni lain la..memanjang naik keretapi dari JB ke Tumpat. So naik keretapi ni apa la nak hairan.

Perjalanan amik masa lebih kurang 6 jam. Sepanjang on da way aku dok borak dan nyakat bebudak lain ..nak tido terasa rugi lak.. bukan senang nak dapat peluang cam ni. Keretapi berhenti beberapa kali dan yang paling aku tak paham apsal kitaorang singgah kat Gemas?.. sekarang tak dah kot coz last aku naik hari tu dah tak lalu Gemas dah. Dalam pukul 4 pagi macam tu kitaorang sampai kat Stesen Tapah ..nasib baik ada member kitaorang yang tak tido terperasan kan signboard TAPAH tu kalau tak semua dah sampai Penang dah kot.

Aku tengok jam baru pukul 4pagi so aku bagi arahan untuk semua amik port masing2 dan tido dulu kat stesen Tapah ni sementara nak menunggu bas pertama pagi ni untuk naik ke Tanah Rata.

13/11/1994 (Ahad)
Bas dari Tapah ke Tanah Rata mula jalan pukul 7pagi dan pejalanan amik masa lebih kurang 2 jam. tapi peningnyer Ya Rabbi... bas nyer pulak macam zaman cerita Bukit Kepong. Tambang naik ke Tanah Rata masa tu ialah 70sen sorang (sekarang ni aku tak sure ader lagi ke tak der bas ni..). Tapi tiket bas ni sampai sekarang ada dengan aku..
Sampai jer kat Tanah Rata semua dah excited maklumlah ..ni bukan plan asal kitaorang so ramai yang tak expected dapat sampai ke Cameron Highland. Masa ada lebih kurang 4 jam lagi sebelum kenderaan PPH tiba. Plan nyer kenderaan PPH akan amik kitaorang kat depan Balai Polis Tanah Rata jam 1.00tengahari (atau lepas ni aku akan pakai format 1300hrs..).

1320 hrs – dua buah trak Polis Hutan Pahang bergerak ke Blue Valley. Aku dan Iena naik trak yang kat belakang dan ni first time aku naik trak polis ni.. trak ni open air tapi takut hujan so tertutup dengan canvas jer la. mula2 seronok jugak ..terasa la adventurenyer XPDC ni tapi dah masuk 40-50minit aku dah rasa semacam dah..jalan dah la macam ular kena palu ..suspension trak ni plak pakai batang kayu kot ..terlambung-lambung aku dalam trak tu.. perut aku dah start buat roller coaster dah..

Sepanjang jalan tu kitaorang lalu kebun2 sayur dan ladang Teh ..cantik permandangan nyer ..mula2 cantik la tapi bila dah berrpeluh-peluh dok menahan jangan sampai terkeluar isi perut ni kebun sayur kemana..aku pun kemana. Iena aku tengok pun dah lain macam muka dia. Dalam aku dah tak tahan tu kami pun sampai la ke Empangan Blue Valley (Empangan ni kira yang paling atas la kat Cameron Highland ..masa tu tingginya dah 4000 kaki lebih.
Sampai jer kat Empangan kitaorang pun berhenti rehat kejap sambil komando bagi briefing tentang trek yang akan kitaorang lalui. Sebenarnya aku sendiripun tak tahu lagi trek mana yang akan kitaorang lalui. Masa discussion itu hari pun aku & Issyam cuma tau nama komando yang akan join kitaorang jer dan naik ikut mana, lalu ikut mana, turun ikut mana masa briefing kat empangan tu baru la kitaorang tau.