24 November 2005

Cawan kosong

Aku kalau ader peluang suka merayau kat kelas2 Instructor dan kekadang kelas seni lain. Masa kat kelas orang tu aku suka perhatikan 3 benda :-



1. Teknik2 baru yang aku boleh jadi kan ilmu


2. Persamaan antara cara aku dgn instructor tu


3. Kelebihan instructor tu yang tak ader pada aku.



Entry aku kali ni berkaitan dengan konflik WTF-GTF-ITF bagi yang faham la.Tapi yang aku nak sentuh sini ialah sikap kebanyakkan orang kita bila berpeluang untuk tengok kelas orang lain. Kebanyakan dari kita selalunya yang akan kita cari ialah “PERBEZAAN” antara dia ni dgn kita. Kita akan perhatikan teknik dia, pattern dia dan mcm2 lagi la sambil dalam kepala kita “ ishhh ader ke side kick cam tu..mana ada power ?” atau “apa la punya pattern?..tak der sin wave langsung?” .. dan mcm2 lagi la..betul tak?. Kita pergi dengan "cawan" kita penuh berisi air ..mana ada ruang lagi air baru nak terisi kan? Biasala sikap semulajadi manusia ...selalu nampak kita punya terrer jer...org punyer terrer buat2 x nampak.



Sedar atau tidak kalau korang nak cari PERBEZAAN ..korang akan jumpa beribu perbezaan antara WTF & GTF mahupun ITF. Tapi cuba kita cari PERSAMAAN antara kita..persamaan dari segi minat kita ..persamaan dari segi komitmen kita..persamaan dari segi arah tuju untuk mendaulat kan seni mempertahankan diri TKD kita dan mcm2 lagi yang korang gerenti boleh jumpa punya.



Kalau PERBEZAAN yang korang cari memang korang akan merasakan antara WTF-GTF-ITF semakin banyak perbezaannya dan kita akan semakin jauh dan jauh. Tapi kalau PERSAMAAN yang korang jumpa.. aku x terkejut kalau korang tetiba akan terfikir “eh...apa yang lain nya seni ni..sama jer dengan kita?”. Korang akan nampak tak der bezanyer antara ketiga2 cabang seni ni.



Yang aku nampak sekarang ni ialah bukan shj antara WTF-GTF-ITF tapi dalam masing2 punya organisasi pun yang diaorang nampak perbezaan sahaja. Tu yang timbulnya Team A & Team B dalam MGTF ni. Aku sedih coz disebabkan team2 ni la member rapat boleh jadi seteru..student dah x respect instructor dan macam2 lagi la negatif effect dari perangai bebudak ni.



So untuk anak2 buah & student aku yang baca blog ni ..eh lupa lak aku..student aku dah tak baca blog ni dah. Untuk sesape la yg sealiran dgn aku...kita kena simpan ilmu kita yang tak seberapa tu kalau nak kita diterima orang. Tak kemana nyer ke terrer an kita tu. Dan yang penting lagi pemikiran konservatif & fanatik tu nak kita simpan (boleh pakai sekali-sekala bila perlu). Ingat ni..kalau cawan tu dah penuh melimpah la ia keluar . Kalau aku aku sentiasa bawak cawan spare kosong.....kekadang anak aku yang 6 tahun pun ada tolong isikan cawan aku tu...

No comments: