16 April 2006

BSRA BBQ Session

"Macamana tempat BBQ dah ada ke belum? Kalau tak ada buat kat rumah aku pun OK jugak. BBQ kita boleh buat kat porch aje." ... aku sms ke Najib kecik lepas tengok hujan cam tak nak berenti jer.
Actually sessi BBQ ni geng2 jiran2 aku dah plan dari last week tapi tak ader finalize so semalam masa kat Mc Donald (besday Ayra anak Farid) aku pun tanya la jiran2 aku tu menu aper mlm krg? Yg aku tahu dari Najib Avanza sebelum ni ...menu utk BBQ cuma ader ikan & sotong sikit dan yg lain2 kira pot luck la.

Aku bukan apa ..kesian tengok masing2 mcm dok tunggu arahan selanjut nya dan maklum lah lorong 13B ni bukannya ader komiti...ketua lorong kitaorg tu adala ..siDin OIC , tu pun dia terpilih jadi ketua sebab tersilap angkat tangan masa majlis gotong royong hari tu.Selalunye apa2 kita pakai ad-hoc komiti jer macam masa pegi camping kat KKB ari tu dan kalau bab2 makan ni biasanyer kiter akan refer ke ketua jemaah wanita 13B iaitu K.Jimi jer. Aku plak bila tengok mcm x der conclusion jer so aku volunteer la nak jadikan rumah aku port utk BBQ mlm tu. Lg pun sejak setahun aku kat BS ni dok asyik makan free rumah org jer..rumah aku sendiri x pernah lagi aku buat (senyap2 buat makan sendiri dgn tak ajak jiran tu ader la...tp tu dulu..skrg dah insaf..)

Bila Najib kecik reply OK aku pun kemasla ala kadar rumah aku tu. Aku plan nak suruh geng2 pompuan mkn kat dlm jer dan biar team lelaki layan BBQ kat luar.

Kul 9pm Abg Mus dan K.Jimi dah start antar meja lipat dan nasi goreng sama cicah utk ikan bakar. Aku & Hazley sibuk dok cari tempat BBQ ..ader pada Najib Avanza (MAWI kater anak dia..kat mana ntah samer cam Mawi aku pun x tahu ..he..he..) rupanyer. Yg wakaf punyer ader kat lorong depan ..rumah Abg Mokhtar..tapi abg Mokhtar ke Bali plak. Masa aku sibuk2 kat dapur dok prepare bahan utk "SIGNATURE TEH TARIK" aku , keluar2 aku tengok jiran2 aku dah ramai dah kat porch rumah aku. Zafrul & Tini pun dah sampai dengan anak2 dia. Kejap tu Abg Said plak singgah dan org rumah Komander Satria pun ader. Ni mungkin K.Jimi yg ngajak diaorg ni. Aku kira2 yg dtg malam tu ialah :-

(In order of appearance..)

  • Abg Mus & K.Jimi
  • Hazley sekeluarga
  • Najib Kecik sekeluarga
  • Najib Avanza sekeluarga
  • Zaki sekeluarga
  • Zafrul sekeluarga
  • Khairil
  • Wak Jono sekeluarga
  • Din OIC
  • Farid sekeluarga dengan mak & mak mertua dia sekali (aku intai2 jugak kot ketua kampung dia dari Johor tu ikut sekali...)
  • Abg Said
  • Org rumah Komander sekeluarga
  • Radja (lewat sebab rumah tak der loceng)
  • Lee sorang2
  • Brader rumah 44
  • Alvin sorang2
  • Adik Ipar Radjaa
  • ehmmmm ader lagi tak yg aku lupa?

MENU

Masa tengah hidang kan makan tu aku risau jugak kot2 menu tak cukup mlm ni coz aku tak prepare apa..cuma karamel faboret org rumah aku tu jer la dan aku punya trade mark..Teh Tarik . Tapi bila disusun2 makanan tu x cukup 3 meja lipat!...aku nampak nasi lemak satu tong, kek, buah2 dan 2-3 jenis air lagi ntah dsaper yg gawak ntah. Of course main course mlm tu BBQ Ikan & Sotong la...(sekuiid kater Najib kecik...)

Porch aku tu memang muat utk 2 keta jer dan dlm perancangan nak tambah skylite doom..tapi tinggal plan jer la..ntah biler buleh buatnyer...bajet asyik lari ke keta jer. So bila Najib Avanza offer dia punyer canvas aku pun setuju sgt la...buleh tutup separuh depan porch rumah aku tu. Lepas pasang canvas tu OK jugak ..lagi OK kalau biar terus kat situ ..dapat cover la buntut keta aku tu. Najib ni aku tengok bab2 psg memasang khemah ni dia cukup suka. Dia ni masa beranak dulu bawah khemah kahwin kot...

Lebih kurang kul 10.00pm hujan dah "sereik" dah ..(bahasa Kelantan untuk "berhenti") , so dpt la geng2 jantan ni lepak kat luar. Aku perasan 2-3 rumah tu mcm nak keluar tapi bila tengok ramai tgh berlonggok kat depan rumah aku diaorg terus tarik langsir balik. Aku pun tak paham apsal diaorang takut sgt nak beramah mesra dgn jiran2. Especially aku tengok bangsa India la..kat lorong aku tu ader 3 family India dan 4-5 family Cina. Depan rumah aku pun ader 2 family Cina tapi tak pernah borak. Tapi aku respect si Lee & Alvin ni mmg buleh masuk geng Melayu ni.

"ni tinggal kat rumah mana ni?" ..soalan aku ke sorang brader tu masa nak amik hotdog..aku tak pernah nampak brader ni sebelum ni.

"ko ni teruk betul la Din..abg ni la yg tinggal kat rumah hujung tu..sebelah rumah Komander..no 44.." ..Najib kecik explain kat aku..dia tak per la ader byk masa nak kenal jiran2 termasuk la India kat sebelah rumah dia.

"Eh..ye ke..sori la..tak perasan plak..ye la ..kuar gelap balik gelap la katakan.." ..aku berbasa2 la nak cover. Brader tu senyum je la..

"ko sorang jer yg kuar gelap balik gelap..abg ni kuar keje normal jer" ..terkena aku sekali lagi dgn si Najib ni.

"saya kuar kekadang kul 10..lepas settlekan anak2...eh ni rumahnyer mana?.." ..brader 44 tanya aku balik ..(dia kat dlm porch rumah aku dah tu tp siap tanya aku rumah mana..he..he..dunia..dunia..)

"ni porch saya la ni..." ..jawab aku pendek dan tepat ..mcmn rupa brader tu lepas tau aku tuan rumah tu dan aper yg berlaku seterusnyer tak payah la aku citer...

KERUSI

Aku sebenarnyer dah prepare dah kat dlm tu utk geng2 pompuan lepak tapi semua tak nak (tau la rumah aku tak der cornige..tak der dapur mcm Abg.Mus..tak der rumput karpet cam rumah org lain...)..semua nak dok lepak kat luar..so kerusi mmg la x cukup. Nasib baik aku ada beli 6 kerusi plastik bodo ari tu utk standby parents nak duduk masa kelas aku..nampaknyer nak kena tambah lagi kerusi ni.

Tengah2 seronok layan nasi lemak tu ..tetiba "PRAAAPP!!" .... aku tengok org rumah aku tengah terkial2 dok betulkan kerusi dia.. "Bukan patah yae..bukan patah....aa..aaaa kan tak patah.." .Ntah ler..betul kerusi tu x patah ker atau dia dah buang serpihan kerusi tu cepat2...

"Din teh tarik ko dah abis!!.." ..masa tengah amik pinggan kat dapur sayup2 aku dengar dari porch aku. Bila check tengok memang dah kering kontang dah tong teh tarik aku tu. Pehh..baru 30minit dah abis?..Kalau ikut nyer bekas tu utk 30-40 gelas..tak kan kejap dah abis?. Aku pun penuhkan balik la bekas air tu. Sedar tak sedar dari kul 9pm sampai 12mlm 4 kali aku kuar masuk dapur buat teh tarik utk penuhkan bekas air tu ...dah dekat setengah kilo Teh Istana aku dah pakai...he..he.. ni kalau aku letak kat Kedai Al Ihsana ni mau balik kampung mamak ni tak pun dia gadai kan kerusi dia kat aku..he..he. Penat ..tapi bangga siut coz orang appreciate teh tarik aku ..he..he..

Jam dah kul 11.30pm bila sorang2 start mintak diri ..errr yg mintak diri tu aku tengok semuanyer org rumah jer. Yg jantannyer x der pun aku dengar nak balik.. dok lepak lagi kat tgh jalan depan rumah aku tu ader la. Hazley, Najib, Zafrul & Abg Mus sibuk clearkan dapur & meja dari porch aku sambil geng2 mandur lain mcm Wak Jono..Farid..Din OIC dan lain2 memerhati dari jauh kot2 kitaorg tak cuci betul2...he..he..

Bila dah clear baru lah nampak betapa comot nyer porch aku.

"Esok latihan Taekwon-do kita akan fokus ke teknik mencuci lantai..!" aku bagitahu anak Zafrul & Hazley...masa tu aku terbayang citer Karate Kid masa budak tu kena basuh keta.... Pencuci lantai aku plak mlm tu la nak abis...sibuk2 lupa lak nak beli siang tadi. Aku tengok Hazley dah berlari2 anak balik ke rumah dia dan datang balik dengan Fabulosu dan mop kat tangan dia ..tp aku nampak mop jer..dia ader kat belakang mop.. Sekejap jer berkilat balik porch aku ....Aku tengok Hazley bersungguh-sungguh dok tenyeh lantai porch aku..tak tahu la dia betul2 ikhlas ker atau sebab dia tak nak baju Hanis esok kotor..he...he..

Permit UNLIMITED

Dah abis berkilat porch aku kitaorng pun lepak la kat depan rumah aku....siap letak meja lipat lagi kat tgh2 jln tu. Aku masuk buat Teh Tarik lagi (utk kali ke-6 ker 7 ntah). Ntah saper punyer idea ntah ....masing2 tak berani nak balik mlm tu. Asalnyer si Hazley ni la..on the way balik rumah kitaorang tanyala .."Eh!..dah nak balik ke?.." ...dia dia siap dgn konfiden nyer sound balik .."Mana ader..aku permit UNLIMITED!.." . So kitaorang pun nak tengok la mcmn Unlimitednya permit dia tu. Tu yang bila dia balik antar anak dia dan tak kuar2 balik kitaorang dok gelakkan dia tu. Masa tu la masing2 aku rasa dah tak berani nak balik..ye la..kalau balik kan kena gelak sebab permit x lepas. Zafrul dah 2 kali org rumah call ..nasib baik permit buleh renew on-line??..

PRAAPP

Kul 12.15am.. ader satu keta masuk dan berhenti depan kita org. Rupa2nyer amoi depan rumah aku tu baru balik. "Haa.. budak ni ke San yg ko cakap ari tu?.."..si Wak Jono tanya kat adik ipar Radja.. "Betul la ..mmg betul la cakap ko.." ..Wak Jono dok terlopong lagi tengok kan amoi tu. Amoi tu plak balik mlm2 pakai lak semacam jer ...ni mesti sah baru balik clubbing ni..tak pun keja GRO (ishhhh..jahatnyer mulut aku..entah2 dia baru balik mengajar ke..kelas tajwid ker)..tapi kalau keje cikgu tak kan la pakai cam ni?. Tapi tak perasan lak aku depan rumah aku ni ader amoi...yg si adik ipar Radja tu plak yg lagi tahu..padahal rumah dia nunnn selang 14 buah rumah dari rumah aku . Masa si amoi dok terkial2 bukak pintu (mesti gabra giler dia ni coz masa tu 22 pasang mata jantan2 tengah dok ushar dia ). Si Din tu pun first time aku tengok mata dia kurang sepet berbanding selalu.

Tetiba "PRRAAAPPP!" berdebub si Khairil terduduk kat tgh jalan. Dia tgh elok dok atas kerusi plastik tu dan last aku tengok dia dgn kitaorang tgh fokus ke amoi tu masa kerusi yg dia duduk tu roboh. Sampai ke hari ni kitaorang tak buleh nak agak lagi mcmn kerusi tu buleh patah masa tengok amoi tu???

Sedar2 dah pukul 1.15am ..maknanya kitaorang dah 2jam dok berborak depan rumah aku tu. Masing2 tak nak mengalah lagi. Abg Mus yg tadi balik sebab ader tetamu dtg pun dah dtg balik. "Nak amik meja ..". ni dia yg cakap la..tapi aku rasa tu alasan jer tu nak kaburkan mata K.Jimi. Apatah nyer ..amik meja sampai dekat satu jam..he..he..

Kul 1.30am aku dengar Syamil menangis...terpaksa la masuk jap. Sayup2 masa aku nak masuk rumah aku dengar suara org rumah aku .."kuat lagi Syamil..kuat lagi Syamil"..dan suara Syamil aku dengar makin kuat dan kuat sampai la aku masuk ke dalam rumah...musykil aku.Lepas tido kan Syamil aku keluar balik...sambung sembang lagi. Si Najib dah 14 kali dah dok alihkan tangga tu..tapi baliknyer tak. Dok asyik cakap jom la balik...jom la balik.. tapi dia tak berani nak balik..takut kena gelak.

Kul 2.00am semua dah mengantuk dah ..dan ntah saper yg start...semua angkat punggung tinggalkan halaman rumah aku...lastly dpt jugak aku masuk rumah....yahoooo!!. Result dia ??? Mana ader pertandingan..yg korang dok takut nak balik tu apsal???

No comments: