26 April 2006

19th TTA Tournament 2006

Sabtu & Ahad lepas (22 & 23hb) aku sepatutnyer bawak bebudak aku ke kejohanan TKD anjuran Master Yeow Cheng Watt (Traditional TKD Academy). Tapi clash pulak dengan company aku punyer program Annual Management Meeting yg tahun ni kitaorang buat kat Pulau Perhentian Trg...(yg ni nanti dlm entry lain..).
Aku sengaja last minit baru bagitahu ke student aku yg aku tak leh ikut diaorg coz kalau aku bagitahu awal2 takut diaorg demotivated..tu pun ader 2-3 org jugak yg demotivated. Sedih..coz aku tak leh tengok student aku fight dan tak leh nak monitor diaorang. Tapi sebelum aku pergi aku dah distributekan kerja monitoring ni ke semua black belt aku. Dan aku dah lantik Nik Hazim utk jadi Chef De Mission DTA dan Noordin utk jadi Team Kapten.
Dan masing2 Instructor kena incharge centre masing2 macam ..Ali-MMC, Noordin-Bkt Sentosa, Hazim-PNB, Faizal-RTM, Angah-Subang Perdana, Azhari-PSAS. SMT plak last minit kansel..x alasan cikgu Suzana x der guru pengiring. Kesian aku ke bebudak yg dah semangat nak masuk tournament ni tp aper nak buat prosedur dah mcm tu. Aku dah kotakan janji aku kat cikgu tu ..aku dah janji nak bagi aktiviti setiap bulan ..dan bulan ni Tournament ni la.
Total diam x diam seramai 60org DTA's yg amik bahagian dalam tournament tu. Kalau SMT antar wakil mau cecah 70org!. Kontigen DTA kira yg paling ramai la ari tu. Tapi yg aku target dpt medal tak la seramai tu...ramai yg aku bagi masuk utk pengalaman jer.
Pagi2 Sabtu aku dah call Angah tanya pasal pendaftaran bebudak mcmn. Aku nak dgr ceramah pun x leh konsentrate. Aku paling bengang bila dpt tahu cuma 2 org jer yg jadi judge ari tu. Aku dah pesan byk kali ke black belt aku...diaorg kena jadi judge utk balanace kan Cina2 punyer markah ni...coz dari experience aku memang akan ada bias dlm scoring sparring & pattern nanti. So aku sms balik ke semua black belt..saja jer aku tanya.."jadi judge ke tadi?" ..padahal aku dah tahu dah saper yg jadi..saper yg x!
Ptg tu aku dpt result yg pertama ..3 Gold, 4 Silver & 3 Bronze!. Tapi byk lagi event yg tak abis. Gold pertama DTA dtg dari student kecik aku ..Ziyad utk acara pattern Junior! ..dia ni baru 7 tahun dan baru first time masuk tournament. Gold ke-2 dari student PNB ..Syafiq utk acara Pattern Color Belt senior. Zaem (abg Ziyad) pulak menyumbangkan emas ke-3 DTA utk acara Free Sparring dan dia pun dpt Perak utk Pattern.
Masa aku call Angah aku dpt berita bapak Umi mengamuk pasal Umi kalah..kalah sebab judging. Benda yg aku dok risaukan dah jadi dah..aku dah agak dah mesti ader kes mcm ni. Aku tak kenal lak saper judge masa tu tapi daripada info Angah judge tu dari Melaka. semua senior instructor Melaka mmg aku kenal dan tak kan la senior judge buleh tak adil cam ni! Tapi ni la realiti... Aku x leh buat aper2 tapi kalau aku ada kat sana sanggup aku bayar RM300 tu utk recheck score. Dan kalau perlu tengok balik video.
Besok nyer tu aku dok sibuk dgn meeting so dlm kul 11pagi baru la buleh call Angah. Event baru start so x der byk perubahan dari segi kutipan medal.
Petangnyer tu baru la aku ader pernambahan ..DTA dpt emas lagi utk acara F/Sparring wanita dan perak pun byk utk sparring. Tapi byk medal aku dah kena "CURI" dgn pengadil2 yg tak der ETIKA ni.. Hapzman budak yg aku sponsor pun kalah padahal clear cut dia dah belasah lawan dia tu. Hajar pun kalah first round padahal dah menang dah.
So sampai ke penamatnyer..total kutipan DTA ialah 6G, 10S & 11B ..jumlah mata 49pt. Tempat ke berapa keseluruhan aku x sure tapi aku rasa dlm 4 tempat teratas la. Tahun lepas DTA tempat ke-3 bawah Kulim & Melaka. Tahun ni Melaka jadi juara keseluruhan... DTA fight dgn state beb!..so dpt no-4 pun bagi aku dah OK dah.
One thing yg sama tetiap tahun ...Subang Perdana bolot acara Pattern... dlm 27 medal yg DTA menang ..cuma 5 medal dari acara Pattern dan 4 dari SP. Subang Perdana bawak balik 9 medal dari 11 peserta yg kitaorg antar. Kat sini aku x puas hati sikit...jumlah kutipan medal tak balance sgt ...sampai ader centre yg balik dgn tangan kosong. Aku akan buat post mortem nanti dan aku sebenarnyer x buleh nak tlg sgt coz setiap centre dah ader instructor masing2. Mcmn nak naikkan standard pelajar2 diaorg, diaorg nak kena fikirkanla. Yang aku buleh tolong ialah aku akan buat centralize training utk semua instructor aku..biar standard semua centre sama jer.
Tapi apa2 pun tahniah la kepada student2 aku yg dapat medal tu..dan yg tak dapat medal tu ..P*D*N M%^A! ...dan training la lagi.. he..he.. Dan terima kasih ke instructor2 aku yg monitor tournament ari tu.
p/s : ramai yg tanya khabar ari tu...tp nak buat mcmn..nanti jumpa di 1st DTA INVITATION TOURNAMENT 2006 - DIT 2006 di PSAS Julai nanti.

No comments: