03 April 2006

DTA Live in RTM

31/3/2006-Friday : ....aku masuk Web Site RTM. Terjumpa ITENARY utk FIESTA 60 tahun RTM Sabtu dan Ahad ni. Aku ternampak segmen Taekwon-Do Angkasapuri kat itenary tu...Jam 9.00pagi 1/4/2006 Sabtu!..kira main event jugak la pagi tu . Aku dah was-was balik dah coz Aishah (aku x tahu pung dia pangkat aper tp bawah Hj Halim ni la so aper2 Hj Halim suruh aku si Aishah ni call aku) tu kater Ahad kul 8.00am tapi dlm ni kater Sabtu dan dlm paper 2 hari lepas pun kata Sabtu. So aku try call sendiri Hj Halim (sebelum ni dia x pick up so aku deal dgn Aishah ni jer) tanya kan pasal ni dan dia confirm kata dlm web & paper release tu salah type...ishh x kan la x buleh update balik.
Mlm tu aku tengok ader 6 missed call dari Aishah RTM . "Ni mesti nak confirm pasal esok ni.." . Line hp kat rumah aku tu bengong sikit kekadang call tak masuk tp terus keluar missed call. So aku pun return call la ke dia balik ..

"Aaa..En Sharifudin macamana besok ni ...dapat datang X? "...
"Dont worry saya dah janji kan so saya datang la. Saya dah inform student saya utk berkumpul depan main gate RTM sebelum kul 7.30am.."
" Risau saya tadi call2 tak dapat...kalau En.Sharifudin tak datang esok mati saya.." ..
Pagi tu aku terjaga sedar2 dah 6.40am...menggelabah giler aku nak siap. Mana lak pegi nyer hp aku ni????. Rupa2nyer aku dah tertinggal kat bawah masa aku dok call mlm tadi. Dlm dok bersiap tu Syira lak dok ngok-ngek..ngok-ngek x nak bangun. So aku pun cakap la tak yah siap la..tak yah masuk TV. Lepas ckp tu aku terus turun bawah start keta. Masa aku masuk balik Syira dah ader depan pintu.."bila pulak budak ni mandi ni..?". Naris2 aku nak tinggalkan jer dia kat rumah . Dlm rush tu dpt jugak aku sampai SP sebelum kul 7.00am. On da way Aja call tanya aku kat maner dah coz dia dah sampai. Sampai jer aku rush ke 7-11 utk beli sarapan utk Syira & aku sekali.
Dlm kul 7.15am aku terus bertolak ke RTM dgn si Ven & Asmir...aku sengaja tak tunggu keta2 lain coz aku dah cakap kul 7.00 tepat kena bertolak. Lantak la diaorg nak pegi cam ner coz aku dah warning semlm kalau lewat aku tinggal. Sampai RTM aku tengok parents PNB dah sampai..awal betul diaorg sampai. Aku actually dah 6 bulan tak jumpa diaorg sejak karenah birokrasi pasal kelas PNB ni. Dpt la jumpa balik student2 lama aku ...dah besar2 dah budak2 tu.

7.45am aku call Aishah tu tanya kat mana nak berkumpul ni. Dia mintak aku tunggu sampai kul 8.15am coz dia kat IPTAR lagi. Event tu dia kater start kul 9.00am ..KSU (Dato' Siti Balkish) akan sampai kul 9.00am. Timbalan Menteri Penerangan tak jadi dtg so KSU akan ganti.

Tapi bila aku tengok padang tempat kitaorg nak perform tu aku dah lemah semangat dah ..."ni bukannyer padang ni..ni bendang !" ..tu yg paling sesuai aku buleh describe kan keadaan padang tempat kitaorg kena perform tu!. Hj Halim dtg jumpa aku dan dengan selambanyer dia cakap "alaa buat simple2 jer ..dlm 3-4 minit dah ler..". Cakap memang la senang tapi dia tak tahu yang bila aku commit nak perform ni aku dah giler2 pegi train bebudak dan dapatla 28minit action pack punyer demo. Dan sekrg ni nak compress jadi 3-4 minit jer!. So aku cakap la aku dah prepare 30minit mcm yg dipersetujui masa mula2 dulu tu dan kalau buleh aku x nak la bagi bebudak aku frust tak leh perform..diaorg ada yang dtg jauh2 dari Tg.Malim, Kuala Selangor dan dengan mak bapak & orang kampung tengah tunggu kat depan TB tu.

So masa discussion dengan Penerbit rancangan Selamat Pagi Malaysia, aku cuba explain aper yg aku nak tonjolkan masa cross over tu. Aku tanya la camera nanti nak shoot dari mana dan shot tu aku nak dari depan dan kalau buleh dari atas lagi cantik dan khemah2 yg tak pakai kat atas padang tu aku suruh alihkan coz akan cover bebudak aku masa live nanti (cehh..demand cam la nak buat konsert..). Sebelum tu masa aku baru jumpa dia, dia terus cakap "Eh..bukan U ke yang buat show masa perlancaran wajah baru RTM Januari ari tu?.." .."I memang ader perform demo masa Januari tu tapi bukan kat RTM..maybe some other person kot".. aku explain tp dlm hati ..wehh glamer jugak ker aku ni?..haks.

Dia pun explain la bila staff dia akan bagi QUE utnk CROSS OVER dlm SPM ..aku lak kena pakai head on mic utk clear kan audio masa bagi command nanti. Masa discuss tu aku dah mula terikut-ikut pakai istilah2 yg org TV biasa gunakan mcm cross-over..que..head on dan 3-4 term lagi la yg diaorg pakai..

Satu lagi bala bila aku rupa2 nyer kena dok dgn KSU utk terima PLAK Anti Dadah dari KSU. Kira aku wakil Belia Angkasapuri la hari tu..ader ka?. Tapi kalau aku dah dok kat kerusi VIP ni sape r plak yg akan bagi command kat bebudak demo tu?. Nak tak nak aku kena cari pengganti aku..dan dlm kepala aku cuma ader Nik Hazim je la.

Gedebak-gedebuk jam dah pukul 8.35am dan penerbit tu suruh aku siap cepat2.

"Eh...U x pakai kasut ke?"..dia tanya aku sambil mata dia kat selipar jepun aku..

"Tak la..coz I dtg untuk buat demo jer..buat demo mana pakai kasut?."

"Tapi ni nak masuk TV Live..mana boleh masuk dgn selipar macam ni.."

"Alaa..zoom ke muka I dah la..apsal nak fokus ke selipar ni pulak..?" ..tapi lepas tu aku pegi carik jugak kasut lain...aleh2 dpt pinjam kasut si Ilyias. Merasa jugak kasut dia masuk TV ..haks.

Masa tu aku punya uniform pun ader dlm keta lagi..kunci keta plak ader dgn Ven . Bila aku call dia ckp tgh makan. Cinabeng betul..saper plak yg bagi diaorg pegi makan ni? Aku dah pesan byk kali sebelum ni suruh aper2 pun mkn awal2 coz kat RTM nanti x sempat nak makan. Lagipun masa aku suruh semua ke IBC tadi utk rehearsal sementara nak tunggu kul 8.40am utk turun ke padang, tapi dibantainyer pegi makan! Aku dah tension giler dah coz KSU anytime akan sampai dan aku pun tak tukar baju lagi ni..jap lagi nak live plak.

So aku suruh Nik Hazim start line-up bebudak dulu dan sempat la aku bagi event2 yg nak kena cancell. Kalau aku sendiri yg handle senang la aku buleh on the spot jadi kan demo tu 7 minit mcm yg RTM nak tapi ni aku kena bagitahu Nik Hazim dlm masa 5 minit ni utk buat kotengansi plan utk cut event tu sampai jadi 7minit.

sambung........



No comments: