15 November 2006

Open House -extended

Menu standard aku kalau setiap kali open house ialah Laksa Kelantan dan kali ni aku nak pakai laksam yg betul punyer ..aku sampai skrg x pas2 lagi nak gulung laksam ni ..mesti pecah2 punyer. So counter measure aku ..aku suruh kakak ipar aku buat. So menu Nasi Dagang dgn Laksam tu dr dia la. Kuah laksa tu tangan aku sendiri yg buat.
Eh korang tau ke aper beza laksam & laksa ni ?.. Laksa tu yg bulat2 panjang pakai mesin buat tu , laksam yg macam kueh teow tu . Laksa Kelantan plak lain dr laksa penang Laksa Kelantan kuah dia dr ikan semata2 (tp ader yg pakai belut ..errrr ....aku x lerr..). Dan masa aku study dulu aku selalu makan kat satu kedai kat Kg Datuk Keramat yg kitaorg panggil Kedai RM1.50 (pasal semua makanan dlm tu RM1.50..), kat kedai ni la aku belajar makan laksa Penang. Nak dijadikan citer ...masa tgh makan laksa tu ader la member aku tanya .."Eh ..korang tau x mcmn kuah laksa ni boleh pekat cam gini? ".Sebelum aku dan member lain jawab dia dah bgth .."diaorang letak tissu paper la masa masak kuah laksa ni...". Lepas pada tu dekat 2 bulan la kitaorg x jejak kaki kat kedai tu. Apa la x ada idea lain ker nak taruk ..kalau nak betol2 pekat apasal tak taruk tuala wanita ker (tp jgn taruk SUSEN ..sebab saiz dia ciput jer..) pampers Huggies size Xl yg dah pakai ker..x gituuu...(tp sebenarnyer x der aper2 pun yg tuan kedai tu taruk ...sajer jer budak tu nak sabotaj...tp citer bab tissue ni mesti korang pernah dengar kan?)
Bab buat kuah laksa ni aku no problem tp yg aku paling malas nak buat ialah bab nyiang ikan dan blend ikan tu ...nasib baik la ader Indon tu buleh tlg org rumah aku dlm bab ni.
Pagi2 tu aku follow up n.dagang dan laksam dgn abg aku dan dia suruh aku amik kat Setapak Jaya. Aku ckp mana buleh coz aku nak masak lagi dan mcm keje lagi yg nk kena settle. Last2 dia kater x per la dia antar. Dlm hati aku aku x konfiden coz abg aku bab2 nak ingat jln susah sikit..mesti sesat krg ni. Kul 9.00am abg aku call bgth dia dah on the way nak antar n.dagang dan laksam tu. Dia dr Setapak Jaya. Kul 10.00am dia call dia dah sampai Summit USJ ....ni dia lalu maner ni sampai ke Summit pegi nyer. Aku bagi direction utk dia kuar ke hiway dan masuk ELITE. Kul 11.00am dia call lagi bgth dia dah sampai Klang! Yaa..Raaabi dah sesat barat dah ni. Aku dah nk give up tp aku bgla direction suruh dia cari signboard Shah Alam dan Sg Buloh. Kul 12.00 aku terima call lagi ..dia kater dia dah sampai Kg.Subang. Aku cakap buat aper nk ke Kg.Subang coz dr Klang tadi dah lalu jln ke Bukit Subang. Ding-dong2 kul 12.30 dia call kater dia kat depan sekolah cina ...aku yg dah give up ni tanya la balik sekolah aper? ader 2567 buah sekolah cina kat Malaysia ni bagi la specifiec namer so aku buleh cari. Lepas dia bgth ader stesen minyak Caltex kat depan tu aku dah buleh imagine dah dia kat maner ..so aku suruh dia dok situ diam2 dan aku pegi amik. Nasi dagang aku sampai ngam2 10 minute before first guest aku sampai. Kalau balik KB dah sampai Sg.Koyan dah ni.Dr kul 9.00am sampai 12.30pm.
First guest aku ialah leader2 , supervisor2 dan executives aku dr kilang. Pas tu baru la member2 blogger org rumah aku dan member2 aku sampai. Kul 2.00pm hujan dah start turun dan makin lebat .
Alhamdullillah sampai ke malam pun ader org dtg lagi sampai kan aku terpaksa mintak bantuan student aku Angah utk order tambahan nasi minyak utk malam tu. N.Dagang dah sold out dr petang tadi dan tinggal kuah laksa jer sikit. Padahal jiran aku belum sampai lagi tu. Aku sempat buat menu tambahan ..makan tradisi kampung aku ..Spagheti Bolognese ! ..he..he.. .
Kul 8.30pm jiran2 aku mula sampai ..Hazley, Najib, Farid, Jono, Zaki, Abg Mus, Abg Hamdan, Komander, Abg Saip, Khairil, Ehsan, dan ramai lagi la. Sedar x sedar dlm dok borak tu dah 4 kali aku tambah teh tarik tu ..dah 6 tin susu abis dr petang tadi. Sori ..kolestrol naik jgn salahkan aku..
Dlm kul 11 lebih gitu diaorg start ke Bistro utk bakar lemang. Aku join sampai kul 1.30am jer..x larat badan dah sengal2. Balik rumah tengok rumah aku dah macam tongkang pecah ...periuk bersimpang perenang kat atas lantai ..sampai nyaris kaki aku termasuk dlm periuk balen kuah nasi dagang. Ahhh! esok jer la start basuh..
errr..esok jer la aku sambung citer ni...

No comments: