13 November 2006

Open house -Part 1 : Sardin

Exec aku : "Cik Din sy rasa tahun ni cik Din pakai pinggan kertas je la.."
Aku : "Pinggan kertas utk aper plak ni?.."
Exec aku : "Pinggan kertas utk open house rumah Cik Din nanti la ..tahun lepas kesian kitaorg tengok Cik Din dok basuh pinggan."
Aku : "Oooii!..bila pulak aku nak buat open house ni?.."
11/11/06 : Sabtu
Dalam x nak buat tu aku pun terbuat jugak open house ni. Kira second time la kat rumah di Bukit Subang ni. Cumer kali ni aku ajak ramai sikit staf2 aku kat opis campur dgn bos2 aku. Tapi frankly speaking malam Sabtu tu (hari Jumaat) aku nyaris2 dah nak kansel open house ni. Aku kena tahan kat opis sampai kul 12.30am! Dengan brg2 utk persiapan esok byk yg x beli lagi ...ntah aper yg dah merasuk bos aku..aku pun x tahu ..meroyan lain macam mlm tu sampai kan report aku yg x pernah di komennyer direjectnyer buta2. Dia mcm x nak bagi aku balik mlm tu padahal aku dah bagi hint dah pasal aku nak kena balik buat persiapan utk open house esok.
So tu la klimax aku give up dgn bos aku ...so dengan hati yg dah sebu dengan daging & sayur kat dlm bonet keta aku lagi (ohh...ye ..tadi kul 7.30pm ~ 8.30 pm aku sempat rush ke Giant jap beli brg utk buat laksa esok ...tp dpt beli sikit je la..).
Org rumah aku plak aku suruh stay kat rumah mak dia ..aku janji nk amik dlm kul 9pm. Last2 kul 1.00pagi baru la semua sampai rumah. Masa tu la aku nk kena basuh porch ..mop lantai ..keluarkan set2 yg nk diguna kan dan seribu satu keje lagi la. Last2 kul 4pagi baru la buleh tido.
Kul 6.30am : aku dah bangun kejut kan org rumah dan ank2 aku. Aku kena rush ke pasar Subang lak utk beli ikan dan ulam utk kuah laksa nanti. On the way aku amik Indon cleaner dr opis org rumah aku utk tolong kitaorng pagi ni. Buleh la dia tlg potong2 aper yg patut.
Aku : Eh!..Sardin x der ker?
Tokey Ikan : Ader ..ni (dia tunjuk selonggok ikan kat depan aku)
Aku : Takkk yg elok sikit tak der ker?
Tokey Ikan : X der ..ni jer semua ..
Aku : OK la..bungkus 4 kilo..pas tu bagi selar tu 1 kilo..
Sebenarnyer last aku beli ikan Sardin utk laksa ni tahun lepas so aku dah x ingat dah ruper dia. So kalau aku tanya deret ke tokey ikan tu jatuh la maruah aku ...so terpaksa la aku guna taktik lain ...he..he..padahal aku x kenal ikan Sardin tu hu..hu.. (ooii..ni bukan ikan sardin dlm tin tau!..). Ikan selar plak memang aku kenal dr kecik lagi coz ader stripe kuning kat badan dia..he..he.. So moral of the story ..walaupun kiter x kenal ikan ..kiter jgn tanya dereet nanti malu kiter ..kiter kena konfiden tanya "indirect" question so macho kiter x kan ilang walaupun kiter x kenal jenis2 ikan...he..he..

No comments: