23 September 2005

KOMITMEN

KOMITMEN

Bos ..This afternoon I need to go to Akademi Percukaian Malaysia, Bangi to discuss regarding my Taekwon-do class overthere , can I take ½ day leave this afternoon or if can’t when can I take a leave?”...

...SMS aku ke bos pukul 12.15tghari Rabu semalam ..giler aku...aku dah gamble kan karier aku ni semata2 nak attend SMT K.Selangor punya kelas!. Kalau HR aku tau aku nak pegi mengajar Taekwondo masa keje mampus diaorang tak bagi ..silap2 boleh kena DI. Aku terima mesej dari Memen pun baru pagi ni dan pagi-pagi tadi aku tengok bos punya mood semacam jer . Budak SMT ni pun satu hal..dah berapa kali dah aku pesan kena inform awal2 kalau ada kelas!. Still jugak last2 minit baru nak inform. Kalau aku keje kutip etok tepi sungai boleh la anytime tinggalkan keje aku ni.
Baru jer aku nak bukak mulut nak mintak cuti ..bos pulak amik kunci keta terus keluar ...laaa ..mcmn aku nak bagitahu dia ni?. Tu yg aku gamble jer antar SMS mintak cuti ni.
5 minit lepas tu aku receive call dari bos aku ..dia lebih rela aku cuti hari ni daripada aku amik cuti hari lain..he..he.. berjaya jugak taktik aku ni. Aku sengaja psiko sikit bos aku dengan sms tu , aku letak kan bos aku tu dalam keadaan “No Choice” ..aku bagitahu nak cuti hari ni kalau tidak aku akan amik hari lain.. kat opis aku ni mana ada hari lain yang free sikit daripada hari Rabu?.
Dapat jer call tu aku terus inform Ven & Memen yang aku dapat pegi ke SMT. Dan aku suruh diaorang datang rumah aku before 2.15pm.

PUNCTUALITY
Aku rush dari ofis lepas lunch dan ngam2 sampai rumah kul 2.15pm. Tunggu punya tunggu tak nampak batang hidung pun si Ven & Memen ni. Jam dah pukul 2.30 ..kalau aku lewat lagi nanti tak sempat aku sampai Btg Berjuntai before 3pm. So macam biasa aku pun belah jer la ..dah bagi 20 min tak datang2 jugak. On da way kat Guthrie Corridor baru la aku dapat mesej dari Ven .. “kitaorang dah on da way ke rumah Sir!..” On da way aper ke jadah ..aku pun dah nak sampai ke Merbau Sempak dah ..so aku pun sms la cakap aku dah bertolak dah.
Dalam hati aku kesian jugak bebudak tu nak kena naik motor ke sana..aku tau diaorang mcmn pun akan ikut ke SMT jugak. Tapi apa nak buat ...bagi aku kalau dah janji 2.15pm ..2.15pm la kena sampai!.
Aku sampai ke SMT dalam pukul 3.15pm.. “ishhh kosong jer Ruai ni?.” Aku tengok bebudak tengah berduyun-duyun ke Dewan Lestari , ni ada aper lak ni?. Kejap tu sorang student aku datang kat aku..

Sir, kelas hari ni tak der..budak form 4 semua kena gi sessi Motivasi..” ....selamba jer si Ashraf ni inform aku..

Tak der Kelas? ..apasal tak inform saya awal2?..” .... aku dah mula panas dah..ye la dah la mintak cuti susah ...kena kelentong bos lagi..drive sorang2 lagi..lunch pun tak lagi ni..aleh2 sampai2 kelas tak der?..

Ashraf bagitahu dia dah cuba call tapi tak dapat (yang dia call 012 aku buat aper?..)dan no Memen pun dia tak bawak tadi. Aku tengok dia dah serba salah dan dia kata tak per la nanti dia cuba panggil budak lain. Aku suruh dia inform cikgu Suzana dulu...kot kalau Pengetua tau kan susah nanti.
Masa si Ashraf pegi tanya cikgu Suzana si Ven dan Memen pun sampai. Aikk ..aku kan dah mesej tadi tak yah datang. Tadi lepas tau kelas tak ader aku cepat2 sms ke diaorang bagitahu kelas kansel dan tak yah datang.

Dapat mesej tak” ..aku tanya si Memen

Mesej apa”.. dah sah ni mesti tak tengok lagi mesej ni.. aku tengok dia pun baru nak bukak hp dia ...

Apa ni Sir?.. kelas tak der ke?..”

Kejap lepas tu Ashraf datang bagitahu cikgu Suzana benarkan bebudak TKD ni excuse sessi Motivasi. Alaa setakat motivasi aku pun boleh buat ..kat aku ler..
Semester ni kelas SMT tak begitu memberangsangkan ...bukannyer dari segi ahli, tapi dari segi kutipan nyer.. Kalau korang tanya berbaloi ke tak aku travel 120 km pergi balik ke Batang Berjuntai? Jawapannyer memang tak berbaloi langsung! ...Tapi entah la...mengajar kat SMT ni aku rasa macam aku balik mengajar sekolah Teknik aku dulu .. macam dapat balas balik jasa kelas sekolah aku dulu..macam dapat tolong bebudak miskin macam aku dulu (budak miskin sekrg paling kurang pun ada Nokia 3120..ishkk..ishkk). Seronok tengok bebudak seronok belajar (betul ke seronok?...muka nampak cam tengah kena paksa telan ubat masa kecik2 dulu jer..) ..aku nampak diri aku masa kat sekolah tu dalam diri bebudak tu..(tapi sorang dua ajer la..)..
Aku cam biasa betul2 nak diaorang amik grading before puasa ni...biar naik form 5 tahun depan tak segan sangat dengan budak form 4. Tapi kekadang aku rasa aku jer yang semangat giler (orang giler pun tak semangat cam ni..) nak diaorang grading...tapi bebudak tu tak nampak sangat eager nye nak grading...errr..ada la 2-3 orang yang bersemangat ...

No comments: