27 September 2005

Syira-Prekuel

"bah...nak baju neno..."
"nanti la abah beli.."
"Syira nak baju neno mcm abah..."
"ishhh...mana boleh ...baju abah baju lain.."
"Baju neno abah apasal lain..?"
"abah black belt ..Syira nanti white belt.."
"Oooo..tak per la...Syira nak baju white belt tapi ader kaler mcm abah.."..
"ishhh..budak ni..."
Seminggu tu puas aku cari kat Everybody Martial Art & Oriental Penang ...tak der lak saiz Syira ..saiz SS yg paling kecik pun dah sampai ke lutut dobok dia.
Image hosted by Photobucket.com
Last-last Mr.John (Everybody Martial Art) kesian kot tengok aku so dia cakap dia boleh tolong buat kan dobok untuk Syira tapi aku kena bawak baju lain untuk buat saiz.
2 minggu lepas tu siapla baju utk Syira ..aku buat dobok black belt saiz SSSS.
Image hosted by Photobucket.com
(Ni la aktiviti Syira setiap kali abis training kat Subang Perdana)





Tu cerita 3 tahun lepas. Syira (anak dara aku) baru masuk 1 thn 8 bulan masa dia mula2 ikut aku ke kelas kat Subang Perdana. Masa tu aku bawak dia ke kelas2 aku kat PNB sampaila ke SMT Kuala Selangor. Dia start pakai dobok masa dia umur 2thn. Masa tu kalau dia ikut aku ke kelas dia akan dok ontok2 kat tepi dewan tu tengok bebudak training dan kalau bebudak kacau pun dia tak bergerak seinci pun dari duduk dia. Student2 aku memang suka sangat menyakat dia.
Sampai la umur dia 2thn setengah dia dah mula boleh ikut bebudak lain training. Aku kat rumah selalu ajar dia strecthing Image hosted by Photobucket.comdan buat side kick masa tengok TV.
Image hosted by Photobucket.com
Side Kick
Kicking teknik yang pertama yang aku suruh dia buat ialah Side Kick. Macam yg aku cakap tadi, kat rumah masa tengah lepak2 tengok TV pun aku akan suruh dia buat Sidekick sambil duduk ..method yang aku dah applykan ke student aku especially bebudak dan so far very effective untuk "bentuk"kan Side kick tu. Gambar kat atas ni side kick Syira selepas 3 bulan practise kicking ni. Pengalaman aku sebagai Instructor, untuk bentukkan "pepisau kaki" jadi Sidekick lah yang paling susah sekali bagi student baru nak buat. So..achievement Syira dalam masa 3 bulan tu bagi aku kira cepat jugak la, target aku actually dalam 6-7 bukan baru dia dapat teknik tu.
Syira ni dia punya minat aku tengok lain macam sikit...kalau hari ada Taekwondo (dia panggil "neno" sampai la skrg..)dia tak minat nak pegi jalan. Kalau pegi pun dia yg akan ingatkan aku ..."bah malam ni Syira nak gi neno..."


Balik KB
Pernah sekali tu (2004) aku balik KB ..sampai kat rumah Mek aku dalam pukul 1.45ptg (aku bertolak awal pagi dari KL). Jejak jer kaki aku ke rumak Mek aku, Zainal (KOBITA) telefon (mcm tau2 aku dah sampai) dia ajak aku ke kelas dia kat Sekolah Menengah Bachok pukul 3ptg ni. Aku memangla penat lagi ....drive 8 jam dari KL sorang2 mau tak penat. Tapi aku memang tak boleh ngelak kalau org ajak aku ke kelas. Terkejut besar Iena bila aku kata nak pegi kelas Taekwondo..dia ingat bila aku balik KB aku boleh release la dari Taekwondo kelas. Dia lagi terkejut bila aku cakap uniform aku bawak. Si Syira pulak bila dengar aku nak ke kelas Taekwondo dia dengan penuh excited nyer terus amik uniform dia kat dalam beg aku. Lagila terkejut Iena bila tengok Syira pun bawak balik uniform ke kampung!! he..he..
Kelas kat Bachok tu kira kelas yang paling jauh la Syira pernah join. On the way dari Bunut Payong ke Bachok tu aku tengok Syira dah terlelap kat seat belakang ..(penat kot ..dari KL tadi dia bukanyer tido sangat pun..asyik dok kacau adik dia jer..). Sampai kat sekolah tu satu hal pulak bila aku nak kejutkan dia. Bad mood dia pun start la bila tido kena kacau. Tapi bila aku angkat jugak bawak masuk ke kelas dia tetiba jer jadi "segar" balik dan ikut join sekali kelas tu. Sempat la dia tunjuk kan skill stretching dia kat kelas tu.

Image hosted by Photobucket.com
Entry ni kira "prekuel" untuk first entry aku dulu (Syira's 1st medal..). Kira macam KL Menjerit & Star Wars jugak la entry ni..ada prekuel .

No comments: