14 May 2007

Zodiac


Korang jgn silap paham plak ...gambar poyo kat atas ni bukan gambar aku masa lawatan sekolah dulu . Tu gambar aku (in one piece..) masa baru touch down kat terminal 3 Subang.
Actually hari Sabtu ari tu aku dpt call dr student aku Ven ..tetiba jer dia call tanya aku nak ikut dia terbang x? Aku ingat kan dia main-main so aku tanya la .." nak terbang ke mana?" . Dia jawab .."kita pusing-pusing kat Kelang jer..". Ader ke nak ke Kelang dgn kapalterbang...gilo aper.
"Kalau OK sir dtg depan APAC ...nanti sy dtg." . So dlm kul 5.30pm lepas letak anak2 aku kat rumah tok dia aku pun tunggu la kat depan APAC. Kejap si Ven dtg bawak aku masuk ke hangar Terminal 3 Subang. Aku memang cam x caya betol ke siVen ni boleh bawak kapalterbang ni. Lepas jalan kaki dlm 5 minit aku sampai ke hangar Flying Club ..mcm cabin tinggal jer aku tengok. Ader la 2 bijik kapalterbang park kat situ..tp kapalterbang mcm dlm citer kartun jer la ..ishhhh x kan aku nk terbang dgn kapalterbang ni?.
Ader byk private hanger kat situ ..nampak 2 chopper biru besar milik YTL ..hanger Taiko..dan yg x bernama pun ader. Actually Terminal 3 ni dah x sibuk sgt ..yg byk nyer Berjaya punyer la dan yg baru FAX. Kat tepi hanger tu ader 2-3 bijik pesawat Eagle (alaaa..2 seater yg Malaysia buat tu..).
Lepas isi borang sign "mati" aku pun naik la kapalterbang tu . Si Ven explain sikit pasal safety ...aku toleh2 x nampak pun parachute ke aper ke kt dlm cabin tu. Yg ader cumer fire extingusher jer ...aper la yg fire extingusher tu buleh buat kalau dah emergency??.
Tepat kul 6.00pm....lepas communicate dgn tower kitaorg pun dibenarkan berlepas...masa keluar dari "taxi" (taxi tu nama jalan besar sebelum nak masuk ke runaway..) ke runaway aku cam x caya lagi yg siVen ni nak fly kapalterbang tu. Sedar2 aku dah take off dan masa ni memang sebijik aku rasa masa naik merry go round kat fun fair Kg.Subang dulu. Bila altitude dah cecah 1000 kaki baru la rasa gayat ..ye la ...kapalterbang Zodiac tu mcm x gerak langsung ..rasa cam aku tergantung kat atas jer . Yg lagi seram tu bila aku terbaca satu note kat tepi dashboard ... "Ini ialah pesawat latihan, sebarang kemalangan adalah tanggungan sendiri" (aku translate ni..).
Destinasi kitaorng petang tu ialah ke Port Kelang ...he..he.. ader ke pegi Kelang dgn kapalterbang... Masa fly tu aku lalu atas S.Alam Mall dan betol2 atas bandar S.Alam la ...masa tu kitaorg maintain 1500 kaki so boleh la nampak sumer yg kat bawah tu. Dlm 15 minit (bawak 90 knots jer...) kitaorg sampai kat Port Kelang ...kapal2 x byk sgt ..maybe petang kot.
"Sir nak rasa G-Force?.." tetiba Ven tanya aku .
"Boleh gak ...berapa G?.." aku tanya balik..
"Dlm 1-2G jer ...nak lebih boleh tp takut sir x tahan.."
Elehhhhh ....x tahan ...aku pernah naik solero shot kat Genting la ..x der aper2 pun...hu..hu. Lepas cakap tu Ven buat monuever ke kiri & ke kanan ..terasa cam atas roller coaster plak ...tu baru 1G. So aku relaks lagi la. Cumer bila Ven buat "dive" yg aku rasa betol2 cam Solero Shot cumer lagi lamer ....masa ni baru la perut aku terasa lain....masa ni G-Force dia dlm 2G. Lepas buat 2-3 turn aku pun suruh Ven balik ....dah gelap ...(padahal aku dah start berpeluh....perut dah rasa semacam jer..). On da way balik aku sempat pusing satu round kat atas Plot Beringin Taman Bukit Subang ...rugi x bawak kamera..kalau x boleh snap rumah aku dr jarak 1000 kaki.
Kul 6.50pm ...kitaorg touch down. Peghhhh ...lega aku bila tayar Zodiac tu cecah runaway...
Cumer satu yg aku dok pikir kat atas tadi bila tengok Ven monouver Zodiac tu... aku teringat masa dia mula2 join kelas aku 3-4 tahun yg lepas. Masa tu dia punyer minat ke flight ni giler2 punyer. So bila aku tengok dia dah boleh bawak sendiri pesawat Zodiac ni (walaupun kocik..) ..bangga pun ader coz last2 dia dpt juga jadi pilot (walaupun utk pesawat kocik..).

No comments: