29 January 2008

New Saga




Apa kaitan aku dgn keta SAGA baru ni? .....Memangla x der kena mengena dr segi hubungan sedara. Cuma company tempat aku jadi macai ni la yg Stamped dan Assemble komponen utk jadikan lantai ..dinding...bumbung dan madgat keta tu ...(hu...hu..ni kira istilah org kg aku la ni ..). Company aku ni 1st Tier utk project BLM a.k.a P2-11A a.k.a SAGA ni dan the only 1st Tier utk body structure ....iaitu utk 75 parts yg menjadikan structure bawah keta baru tu. Dengan kata lain ...x der company aku keta tu akn x berlantai, berdinding, berdashboard dan berbumbung hu..hu..



Aku plak?... sejak kuar dari manufacturing department dan new plant yg aku set-up dah run production ....(dah abis madu sepah di buang hu..hu..) aku di attach pulak ke project ni utk control bhg kualiti (new task dan job scope..) . So tanggung jawab aku la utk menentukan mutu part2 dan komponen yg company aku kuarkan ni menepati piawaian.



Dan aku jadi terpanggil utk buat entry ni bukannyer nak promote keta ni sgt tp bila kat luar tu ramai yg dok bercakap .."alaaa ni jual murah ni mesti kualiti out ni.." aku pun terasa la tempias nyer ...ye la mcm aku x buat keje plak. Tapi biasa la Melayu kan? ..dengki la tu ..




Aku dah terjebak dlm manufacturing industri ni dah lebih ..errr...baru 10 tahun dan industri automotive ni plak ni kira tahun ke-6 (baru lagi kalau nak compare dgn usia Proton..). Dan dr pengalaman aku model ni la yg paling ketat kawalan mutu dia. So mcmn boleh murah? Mcm2 buleh buat bang utk murah kan keta tu atau mana2 keta pun. Kita boleh reduce kan over head...reduce manpower ...reduce waste...paksa vendor turunkan harga parts...jgn bagi bonus....reduce profit margin dan yg paling teruk nyer ...beli part yg lagi murah ...pakai material murah.



Aku bukan CEO Proton utk explain mcmn Proton buleh kurangkan kos keta ni tp bg 1st Tier mcm kitaorang , kitaorg kena sacrifice dari segi profit margin. Kalau biasanyer 30% so kali ni maybe 20% .....semua vendor kena shrink kan profit masing2 in order to reduce the parts price hence to reduce total manifacturing cost of the cars ..(ceiikk mcm dlm report bulanan aku jer..) . That's why skrg ni byk jugak company bumi yg tgh nazak....nak survive dgn margine yg makin menciput.


Kualiti - Aku pun incharge jugak part2 utk Honda Melaka dan memang x dinafikan part2 untuk keta Accord, CRV dan City Honda kitaorg terpaksa go thru 200% (kadang2 300%) kualiti check dan kalau terjumpa defect kat Honda Melaka tu siapla GM @ MD kitaorg nak kena jawab. Silap2 nak kena fly ke Japan just utk jawab dgn HQ Honda.



Proton ni plak dari model Iswara dulu lg bukannyer x pentingkan kualiti tp maybe penguatkuasaan dan kawalan ke atas vendor2 ni kurang...





Tapi kali ni memang lain. Kualiti skrg dibawah pengurusan CEO baru ni lain sikit ...ader sikit panas la coz dia ni jenis turun padang dan jenis "walk the talk" so vendor2 yg jenis hanky panky ni mmg panas buntut la skrg ni. Lepas tu Proton introduce plak sistem satu 1st Tier (which is company aku) utk metal part. So 1st Tier ni la yg kena control semua 2nd Tier yg supply part2 kecik ni. So Proton x pening kepala la ...yg peningnyer ..company aku la ..eh company aku x pening ...aku dan department aku yg pening. Tetiap hari sampai 2 kali quality meeting . Nk menjawab problem tu satu hal la.


Aku dari hr pertama incharge kualiti ni pun mmg x menang tangan nak handle vendor2 ni...(alaaaa Din oooii ...mcm la ko srg jer kat kilang tu ...)..ishhhh ..memang la ader ramai lagi bawah aku dan klik2 aku tp tang nak menghandle vendor ni biasanye diaorg akan lepaskan kat aku ...ntah la nk kater aku pegi audit vendor pakai 5th DAN belt aku x jgk. Tambah lagi skrg ni aku tgh cari lagi 4-5 engineer nak fill up vacancy dlm department aku ni ...susah btol nak dpt kan calon2 yg layak . So kalau ader sesaper yg tgh nak cari keje baru tu buleh la try2 apply ...(hu..hu..iklan Jobstreet la plak).