21 February 2009

Proton EXORA my point of view

2 hari lepas Proton buat soft launch MPV terbaru iaitu EXORA (code name P6-20A). Company aku dan aku involve 100% dlm development model ni mcm model2 Proton yg lain. So aku nk luahkan opinion aku la ke MPV terbaru ni...sekaligus nk reply ke komen2 yg x semenggah yg byk aku dgr psl Exora ni.

Aku to be frank ader 2 jenis pandangan..satu sbg future customer dan satu lagi sbg org belakang tabir yg sejak 2 tahun lepas terlibat dengan development keta ni. So dua2 tu ader sikit different la kalau aku nk komen.

Tapi aku lebih suka nk komen balik komen2 yg aku baca dlm forum kt web "paultan", "autoworld" dan few web lg yg terang2 dok kondem product terbaru Malaysia tu. Sebelum aku pegi jauh aku just nk bg satu fakta....kt DUNIA ni cumer ader 12 negara (klau aku silap tlg betul kan..) yg ader product keta dia sendiri (China pun x leh kater dia pengeluar keta coz diaorang cumer tau tukar emblem jer... "rebadging"..istilah automotive..) dan Malaysia adalah salah sebuah dari 12 negara tersebut! x banga ke? Kt Asia ni kita la satu2nyer yg ader keta jenama sendiri. Aper? Indon? Indon dgn Kijang dia tu tukar badge jer. Amik Unser tukar jd Kijang hu..hu.. Thailand? Memang la bandar automotive terbesar di Asia Tenggara ni ader kt Thailand ..kt Rayong ke mn dah aku x ingat. Tp semua tu Toyota, Honda dan GM yg punyer. So bagi kucing2 kurap yg dok bg komen tu aku anggap diaorang sekolah x abis lagi so kesian la klau aku nk kutuk2 jadi aku kt sini cumer nk bg pandangan aku jer la.

P6-20A tu memang bg aku mahal kalau letak price tag RM80k ...aku boleh terima klau rm70k lebih sikit. 1.6cc? Aku byk jumpa komen psl cc rendah ni ...x leh bawak body la...nanti minyak teruk la ..torque low la..nk motong x leh la ..body to power ratio tinggi la dan mcm2 lagi. Tapi diaorang tau ke ke 1.6cc tu brp HP yg boleh Exora tu produce? Dan klau tgk ke cc naper Mercedes yg 1.8cc boleh sampai dkt 200k dan kalau dr segi power naper 1.3cc Rotary enjine boleh cecah bwh 5sec utk 1-100km/h? Dgn kater lain cc tu just nk tunjuk capacity pembakaran enjin tu tp byk lg faktor lain yg boleh mempengaruhi ke"power"an keta tu.

Exora akan gunakan enjin Campro CPS (Cam Profile Switching - menatang aper CPS ni maleh aku nk citer sini...cari sendiri la) yg baru dan klau x silap aku HP dia cecah lebih 130HP! dan material yg kitaorang gunakan (utk sesetengah part) ialah jenis "high tensile" iaitu material yg belum pernah Proton gunakan sebelum ni (Honda pun x pakai material ni tau..) dan material ni memang "menyusahkan" company aku utk stamp part ni....nak dptkan shape yg sepatutnyer memang susah dan development part ni la yg paling susah & mahal setakat ni. dah la material ni limited ..susah nk dpt bekalan kt seluruh dunia ni. Material ni ringan tp dia punyer hardness ngalahkan material yg lg tebal. Tujuan dia ialah utk mengurangkan berat tp lebihkan safety. So issue power x der tu bg aku x der la problem sgt. Harga?..memang jauh lg tinggi dr material biasa ...so korang pikir sendiri la x kan la nk samer harga cam BLM model?

Yg lain2 mcm interior aku x leh nk bg komen coz aku terikat lg dgn secretacy act hu..hu.. Handling pun tunggu la autoworld, Chip Yap atau sesaper komen.
Sbg customer? Yes aku skeptikal dgn keupayaan MPV ni klau tgk dr 1.6cc dia dan rm80k utk local car memang melampau. Tp aku nk tgk jgk aper yg Proton boleh bg dgn RM80k tu.

Satu lg komen org ramai yg aku paling x leh terima : Boleh x kualiti & performance MPV Proton ni challenge Toyota Wish atau Honda Stream? X ker bangangnyer comparison? Wish & Stream tu berapa harga? OK la ader jgk yg cakap kiter compare la "base" atau manufaturing cost keta tu..let say Wish & Stream maybe dlm RM60-70k tp sebab tax price jd rm140-150k. Fine...tp Toyota & Honda tu produce brp bijik keta sebulan? Proton brp? Utk comparison bg yg singkat pemikiran tu ..Honda & Toyota (plant diaorang seluruh dunia..) produce lebih kurang 40-50 ribu buah keta sebulan atau 2000-3000 buah sehari! dan Proton ? Setakat ni yg paling byk Proton boleh produce average cumer 5500 buah sebulan atau 300 lebih bijik sehari. Bandingkan la 3000 ngan 300 ? Klau supplier nk jual material atau part diaorang saper yg akan dpt harga lg murah? yg produce 3000 atau yg produce 300? Beli borong ngan beli runcit mn samer bang. Thats why naper keta diaorang murah (dr segi manufaturing cost la). Aku x citer lg dgn development cost....utk MPV ni jer Proton spend RM450 JUTA! Tp Toyota & Honda dgn fasilitis dan expertis yg dah berkurun diaorang ader aku rasa maksimum pun dlm RM80 ke 100 juta jer kot?

So dgn kater lain oleh sebab keta aku baru jer abis byr jadi kemungkinan aku nk amik MPV ni ader la jgk tp bila mengenangkan alangkah indahnyer idup tanpa debt aku rasa "jauh" sikit utk amik MPV ni atau mn2 keta buat masa ni. Lg pun setakat ni dgn ank2 aku walaupun dah jadi 3 ni x der la sampai aku terpaksa letak diaorang dlm bonet lg so nk bergerak kemn2 boleh lg la dgn jerung buruk aku tu...hu..hu..

2 comments:

Deo said...

tabik tabik abang din defend proton. saya dulu penat dah 6 tahun duk defend kereta proton je.

pergi mana2 dengan tengku M, dok mengajor pasal proton. kat ahli politik pun sama bebalnya tak masuk-masuk kat akal diorang tu.

- saya yang masih memandu wira, 10 tahun dah beb!!

Anonymous said...

Yes undoubtedly, in some moments I can reveal that I jibe consent to with you, but you may be in the light of other options.
to the article there is stationary a definitely as you did in the fall issue of this beg www.google.com/ie?as_q=extra dvd to sony psp ps3 ripper 2008 ?
I noticed the axiom you have in the offing not used. Or you profit by the black methods of helping of the resource. I have a week and do necheg