25 October 2005

Demo

Aku suka buat demo ...."alaa tak tahu plak aper di neraka (what's the hell la kater org kg aku..) demo tu?" , DEMO tu @ demonstrasi la ialah dimana ader sekumpulan pelajar2 atau org2 yang dah tak belajar membuat pertunjukan kepada org2 tertentu di tempat2 tertentu untuk sesuatu tujuan tertentu.....(he..he.. ayat kertas jawapan PMR). Pertunjukan tu kalau aku mesti la Taekwondo...tapi bagi seni2 lain dia buat demonstrasi dia sendiri la..buat aper nak buat Taekwondo plak kan?. Demonstrasi Tupperware pun org panggil demo.

Image hosted by Photobucket.comAku x ingat aku pernah buat tak demo masa kat SMT ?... seingat aku tak pernah kot?.Tapi aku biasa buat demo masa kat UTM ..masa aku mula2 join kelas tu pun aku dah kena buat demo dah utk bebudak baru , kitaorg akan tour semua kampung kat UTM Skudai tu . Masa tu aku dapat part2 yg bodo2 jer la..yg terrer2 tu mesti senior dah rembat dah.
Favourite items aku kalau kena buat demo ialah semua benda dari Self-defence, breaking, Pattern sampaila ke lakonan semuanyer aku rembat kalau ader peluang. Peluang tu banyak masa aku pindah ke UTM KL coz aku yg paling senior dan aku yg buat skrip so aku la yg selalu jadi hero..hik..hik..hik.



Image hosted by Photobucket.com

Ni la aktiviti aku kalau ader masa pree kat bilik persatuan ..papan saki baki yg dah pecah abis aku akan kerje kan (ye la... kalu nak beli baru RM5.00 sekeping wooii). Aku bukannyer aper ..dgn badan cam ni dan jambul lak menegak tu..org susah nak percaya kalau aku nak buat breaking...so terpaksa la aku practise sendiri. Member yg selalu dok temankan aku kat bilik persatuan tu ialah Zareen,Rose & Rik. Diaorang ni la yang selalu jadi team demo aku masa tahun 1991/92, especially si Rik coz dia ni satu2 nyer black belt kat UTM masa tu.


Ni plak ialah teknik yg aku selalu buat (atau diminta utk buat..he..he..) iaitu teknik Blind folded Jumping Reverse Hooking Kick (gambar kat sebelah ...alaa..teknik helikopter kick yg Van Damn dok bangga2 sgt tu..tapi dia buat bukak mata ..haa ni Van Din buat tutup mata..pas tu kena pecah kan papan lak tu ha..ha..). Tapi lepas satu accident kat Padang Merbuk (1991) aku dah fobia nak buat teknik ni lagi. Masa tu acara Jogathon dan penamatnyer kat Padang Merbuk..aku dan geng2 PPH kena buat demonstrasi semasa upacara penyampaian hadiah. So sampai turn aku mcm biasa aku buat blind folded kick tu , holder dia masa tu geng aku jugak budak UTM.Masa first try aku tak sentuh pun papan tu...cinabeng ..biasa kena..rupa2nyer aku kick terlalu tinggi. Aku try lagi utk second time (biasa la kalau yg first x pecah..) pun tak kena plank tu...aku dengar orang dah ramai2 "BOOO!". Nasib baik mata aku tutup so aku tak la rasa malu sgt, tapi terasa cam papan Jelutong tu pun dok gelak kan aku. Utk kali ke 3 aku mintak abang PPH tu jadi holder dan last2 dpt jugak aku pecah kan papan tu...tapi sejak dari hari tu aku dah fobia dah nak buat lagi teknik tu sampai sekarang.

Lepas pada tu aku fokus kan ke full contact sparring (tapi pakai full protection Image hosted by Photobucket.comgear la..dan aku x leh dgn org lain mesti nak dengan Maarop jugak) , ader sekali tu (gambar bawah ) masa demo kat Dewan Besar UTMKL Maarop tendang aku sampai aku terperosok terlekat bawah kerusi dewan ..org punyer la bersorak ingat kan aku buat2 padahal memang aku tercampak pun..cinabeng punyer Maarop..betul2 dia kick aku...dah la parque tu licin.

Kicking teknik lain yg aku selalu buat ialah Jumping Twin Front Kick (aku x tahu pun ni kick favourite M.Chee sampaila aku ternampak satu gambar tahun 1972 dia buat kick ni..dan dia ckp dia mmg akan buat kick ni setiap kali demo). Kick ni x susah tapi nampak mcm gaban giler kalau aku buat masa demo. Kita cuma perlu angkat kedua2 kaki dan kick plank tu sambil jerit2 sikit utk nampak mcm susah bebebor nak pecahkan papan tu..ha..ha..

Image hosted by Photobucket.comSelf-defence lak aku serasi dengan Noordin ..dah bertahun aku dgn dia sampai kan kitaorg x payah buat skrip spontan pun kira jadi. Aku dan Noordin biasanyer akan pakai teknik kayu dan throwing technique. Masa pengambaran filem Kad Cinta aku ader buat demo utk adegan fight dan melambung2 la aku dgn Noordin sampai kan nyah yg mekap artis tu lak yg terjerit2.

Yg terbaru kitaorg perform (ceh wah..mcm la artis) kat Nilai 3 utk pelancaran Kempen Anti Ragut. Acara ni anjuran Nilai 3 dan M.Chee yang mintak aku lead Demo team. Merasa jugak la aku meeting dgn Chairman Nilai 3 dan ADUN Nilai.VVIP yg dtg masa ni ialah ADUN Nilai dan Timbalan Menteri Pelajaran (gambar..) .Bukan aku yg nak bergambar dgn dia..dia jer tetiba dtg kat aku mintak nak amik gambar ..tu yg muka aku mcm x ikhlas jer tu..(he..he.. sorry Dato' gurau jer)

Kalau korang terrer korang cuba teka maner aku dalam gambar ni?...ha..ha.. ni la common problemnyer bila aku buat demo..aku selalunyer akan pilih student aku yg besar2 utk jadi org jahat (utk nampak kan kegabanan aku)..last2 aku yg x kuar langsung dlm kamera..Ni actually teknik hand lock + throwing yg aku selalu buat dan ending dier actually cam kat bawah ni la..(si Jay student aku ni lak muka x der emosi langsung..dah nak kena baling pun selamber lagi..)


Image hosted by Photobucket.com Semenjak dah rasa tua ni aku dah x buat lagi jumping2 teknik ..biarlah student aku yg muda2 plak yg buat..aku biasanyer akan fokuskan ke self defence, knife, throwing & locking technique. Sampai sekarang melambung org dah jadi aku punyer hobi lak..

Image hosted by Photobucket.com

Sekarang ni aku fokuskan utk produce seramai mungkin back up aku...ye la...tak kan aku sampai bila2 kan?. Dan la ni aku kira dah ader la pelapis2 yg aku rasa dah boleh la dibawak ke depan..kalau perform depan org ramai kira x malu la.Salah sorg nyer ialah si Zaim ni...dia ni memang antara yang paling gifted dlm ramai2 student kecik aku.

No comments: