05 October 2005

Syamil

Image hosted by Photobucket.com


Anak teruna aku sorang ni entah apsal susah sikit nak ikut macam kakak dia (ikut perangai mama dia kot..susah nak turun training..). Cuma dia pantang nampak aku pakai uniform mesti .... "bah nak kut.." . Masuk bulan ni Syamil dah 3thn 5 bulan , kalau mcm Syira dulu umur baya ni dah boleh buat Sat-ju Jiru-gi dah..tapi Syamil mi lain sikit, memang la dia rajin ikut aku pegi training tapi setiap kali kelas dia cuma boleh bertahan dalam dojang tu 10minit jer lepas tu mula la dia buat hal sendiri. Kalau kat SP mula la dia main buai kat taman tempat bebudak training.
Yang dia paling suka buat ialah menyakat kakak dia training...dok himpit kakak dia sampai kakak dia nak buat kicking pun tak boleh. Syira pulak bila training memang dia fokus...tapi kalau adik dia dok asyik kacau dia ..dia pun mulala bising. Sampai sekarang ni (dah 2 minggu) aku tak bawak lagi Syamil pegi training, aku nak bagi kakak dia fokus sikit dan sambil2 Syamil temankan mama dia kat rumah.

Image hosted by Photobucket.com
Favourite Syamil ialah pegi jalan...tang ni dia ikut aku & mama dia, kitaorg memang suka jalan. Pantang bangun tido nampak aku pakai baju OK sikit dia pun mula la "bah nak elan.." ... (Aku pun tak tahu sampai bila nak hilang pelat dia ni). Tapi nak cari masa aku free yang susah tu. Kalau hari biasa aku memang balik keje terus pegi kelas. Weekend cuma ada hari Ahad jer. So aku & Iena kena tunggu peluang company trip ker..family day ker untuk bawak bebudak ni jalan.

Image hosted by Photobucket.com
(Ni la muka Syamil kalau dapat pegi jalan..)

Image hosted by Photobucket.com
Aku pun dah lupa dah bila gambar ni diambik coz masa tu gambar kaler pung tak der lagi...ingat aku masa ni aku kecik lagi kot he..he..
Tapi aku buleh agak la dialog dia ..

"apala nak jadi dgn ko ni Syamil..cakap pun tak serupa org ..jalan pun asyik nak pakai lutut jer ...training Taekwondo bila ntah boleh ikut...."
"alaaa ..mama relaxs la..tak puas lagi nak baring ni...jalan awal pun bukannyer dapat gi sekolah pun...K.Syira pun baru white belt..sempat lagi Amil kejar dia.." ...


Syamil Little Friend
Masa aku mula2 pindah ke rumah aku kat Bukit Subang (March '05) , aku selalu ternampak Syamil main cek-ku cak dan gelak sorang2 kat tgkt bawah rumah aku. Mula2 aku ingatkan dia tengah main dengan kakak dia tapi bila aku naik atas aku tengok Syira tengah tengok TV "..aik..Syamil tengah main dengan saper lak tu?" ..aku mula cuak. Tempat favourite Syamil main ialah depan almari nyatoh betul2 depan main door aku. Ishh.. kekadang meremang jugak aku bila dok sorang2 kat bawah tu.

Kalau dulu masa kecik Syira selalu jugak nampak "kekawan" dia ni. Ada sekali tu masa Syira umur 2 tahun, aku tengah drive balik KB dan masa tu baru lepas Maghrib so dah remang2 senja org kater dan kebetulan aku baru sampai ke Jalan Merapoh Gua Musang ...dah nak masuk Gua Musang dah .
Masa lalu jalan tu tetiba Syira cakap
"mama dia..abah dia..adik dia..abang dia..." sambil jari dia menunjuk ke gua di tengah hutan tepi jalan tu...
"issh Syira apa ni!? " ..mama dia dah tak senang duduk dah.
"...alaa bebudak mesti macam2 yg diaorang nampak .." aku try nak cover ...tapi dalam diam2 aku naik kan jugak cermin tingkap aku...he..he..
Bagi yang biasa lalu jalan tu korang akan nampak banyak gua batu kapur kat tepi jalan on the way ke Gua Musang dari Merapoh.
Kes terbaru masa kitaorang ke Branded Sale depan Terminal 3 Subang...minggu lepas. Aku kesana lepas amik bebudak dari rumah mak mertua aku so dah pukul 8.30mlm dah masa tu. Aku park keta aku kat hujung parking area utk sales tu..agak ke tepi hutan jugak la. Masa tengah shopping tu Syamil merengek pulak nak ais krim so bila keluar tu aku pun belikan la . Sampai kat kereta aku suruh Syamil habiskan aiskrim dulu before masuk keta (tak nak comotkan lagi keta aku yg dah comot ni..). So Syamil pun makanla aiskrim tu kat tepi keta ..Iena aku suruh tunggu la kat sebelah dia la sambil aku lepak dlm keta dgn Syira. Sambil makan tu dia selamba jer cakap kat mama dia .." mama antu..antu.." sambil tangan dia sebelah pegang ais krim sebelah lagi tunjuk kat dalam hutan tu...pas tu dia dok pusing kan kepala dok follow tengok "benda" tu kot sampai ke tepi jalan. "dah..dah..masuk keta.." Iena terus tarik Syamil masuk dengan mulut comot dgn aiskrim lagi. On the way keluar dari parking lot tu ..."aaaa..tu antu.." ...aku dengar Syamil cakap lagi tapi slow jer la..dia takut mama dia dengar kot.

TABIAT

Si Syamil ni satu lagi perangai dia kalau nak pegi maner2 dia akan kendong semua barang2 dia..buku dia..keta dia..botol susu dia..selipar jepun dier dan mcm2 lagila yg ader kat depan mata dier. Dan selalunyer dah last2 minit barula dia angkut benda2 sambil menjerit2 panggil org tolong dier... so terpaksala kitaorang nunggu dia angkut semua brg2 dia masuk keta .Yang jadi lambat nak bertolak kemana2 sebab ni la. Kalau masa makan kat luar plak..Syamil susah nak makan tapi tabiat dia bila aku dah panggil waiter nak bayar dia pun start la makan...terpaksala kitaorang tunggu dia habiskan makan dulu padahal dah bayar dah ni..










No comments: