26 September 2008

Black Belt

Ko belt aper skrg?” ….tanya srg member lamer aku.






Ader la … Black Belt…” ..jawab aku ikhlas







Waaa..dah Black belt ko ?..” ..sambung member aku tu dgn muka “impress” nyer…










…semua org kt dunia ni dah sedia maklum ….kalau nk menggambarkan seorang yg mahir dalam martial art mesti dia tu Black Belt.





Black belt klau dlm bahasa org kampung aku ialah “an indication of attainment of a high rank of skill in martial arts”…










Asal usul








Aku ingat biarla aku citer sikit asal-usul penggunaan kaler utk membezakan rank dlm martial ni.








Penggunaan kaler talipinggang secara sistematik ni mula sekali diperkenalkan oleh Master Kano Jigoro (founder of Judo). Mula2 dulu dia pecahkan sistem talipinggang ni berdasarkan “Obi” (Obi is a Japanese word referring to several different types of sashes worn with kimono and keikogi by both men and women). Talipinggang hitam pertama yg dikeluarkan/dianugerahkan ialah dalam tahun 1880. So masa tu belt cumer ader kaler putih dan hitam jer…sampai la tahun 1900 an, selepas official “Judogi” (Judo dobok..) diperkenalkan baru la kaler2 lain dicipta.







Seni2 lain kemudianyer adopt cara ranking ni sampai la ke hari ni. Ade jugak seni yg cumer gunakan “strip” atau “slash” kaler jer utk differentiate rank. Peringkat paling tertinggi kalau “oriental” punyer martial art mesti gunakan kaler Hitam dan biasanyer paling tinggi ialah peringkat ke-9 (Grandmaster ) tp ader gak seni yg aku baca sampai 14-15 DAN! ….x kisah la janji diaorang bahagia..









So berbalik kepada Black belt td. Aku terpanggil utk citer psl black belt ni coz mlm td ader 3 org student aku amik black belt. Dan aku rasa perlu la aku bg sikit aper expectation aku ke black belt ni.







Brief history psl black belt aku- Aku amik black belt dlm tahun 1990 selepas 2 tahun pegang black tip dan selepas 5 tahun join TKD. Masa tu aku amik black ngan Master Chee kt IPK Pudu. Errr..klau nk baca detail psl aku punyer grading cari la entry lamer2 aku tu. Masa aku amik ni satu jer dlm kepala aku …iaitu aku nak pegi jauh lagi selepas dpt 1st Dan ni . Aku bayar masa tu dlm USD …jenuh pegi bank tukar duit ke USD. Masa tu aku kena bayar USD50.00 (lebihkurang RM134.00 masa tu). Papan kos lain tp papan masa tu RM4.50 sekeping. So total aku abis dlm RM200.00 utk amik Black belt masa tu.









So selepas 18 tahun jd black belt dan instructor ni dan selepas tgk beratus macam peel black belt kt Malaysia ni aku rasa elok la aku bgth sikit apa kriteria bg seorang black belt. Mungkin apa yg aku tulis ni x brp cukup so harap2 senior2 cam Eizam ke Hj Saiful ke saper ke dpt la tokok tambah kan untuk panduan junior2 yg baru berangan nk jadi black belter ni.






Bagi aku nk amik grading black belt tu x sesusah nak maintain standard selepas dpt black belt. Makin tinggi DAN korang makin susah korang nk maintain standard cayalah. Coz masa tu korang dah start ngajar so masa utk korg sendiri training pun dah terlampau limited. Tambah lagi kalau masa amik black tu ilmu dah memang ciput so makin kurang training makin ciput la ilmu yg korg ader.






So dgn ilmu yg ciput tu nk ngajar orang? That’s why aku selalu pesan ke student aku …jgn la stereotype dan straight forward sgt masa belajar …cari la ramai2 instructor lain utk mempelbagaikan ilmu yg kiter terima. Tp aku x la kater belajar ngan aku srg korang x kan pandai tp kalau dah teknik sesimple “wrist manipulation” tu pun sampai skrg x leh nk paham2 baik korang cari teknik yg simple buat tambah ilmu kt dada tu dulu. Tp ngan saper pun korang belajar tp MALAS nk buat homework dan ulangkaji samer gak result nyer nanti.







Aku x tahu la bebudak skrg tp masa aku kaler belt kt SMT dulu aku x sabar2 nk tunggu hari latihan dan aku paling suka kalau instructor aku sir Najmi x dtg (he..he..jahat aku..) coz ms tu aku buleh tunjuk power dan amik alih kelas dan buli bdk2. Dan setiap hari ader masa terluang aku mesti recall pattern aku atau practice kicking kt dorm ngan geng2 silat (sebab geng2 TKD aku mmg malas practice hu..hu..). So time tu sebut jer pattern apa semua dlm kepala aku (ms tu otak "bersih" lg hu..hu..) dan sebut la kicking aper (utk level tu la..) semua x malu la klau aku nk buat demo pun. Scissor kick aku dah buleh buat masa aku Blue belt, Jumping reverse masa Green aku dah buleh ..masa Red aku selalu buat jumping reverse blind fold utk demo. Jumping high kick tu standard la dgn tinggi aku hu..hu... Cumer frankly aku lemah sikit bab self defence walaupun sir Najmi memang ader ajar kitaorg. Aku rasa yg teknik self defence aku x cukup bagus ..dan x cukup lawa utk dibawa ketengah...bukan sebab teknik yg sir Najmi ajar tu kureng tp maybe aku yg x dpt feel dia kot.







Dan bila aku berpeluang ke UTM Skudai train bawah Peter Choong, Michael Phang, dan Benny Phang minat aku ke Free Sparring plak makin menjadi2 tp still self defence aku kureng. Bila pindah ke KL aku start ngan Master Chee baru la aku berpeluang curi2 pegi belajar silat, hapkido dan Full Contact . Semata2 nk pelbagaikan ilmu dlm TKD aku.








Aku nk bgth ….susahnyer nk cari ilmu ni dan kalau kita sbg black belt sepatutnyer kena guna btul2 instructor kiter. Korek betul2 teknik2 yg dia ader …ni x ..baru instructor bg 2-3 teknik dah luper...dah tunjuk muka boring. Dan bila ngajar junior mula la kuar teknik yg pelik2. Just for reminder …x der instructor yg x nk student dia pandai dan tanya la mana2 senior instructor …benda yg paling diaorang bangga ialah kalau dpt produce “klon” diaorang. Maknanyer kalau dpt produce student yg “sebijik” cam diaorang ….student yg kalau org tgk tahu saper instructor dia. Teknik dan semangat dia sebijik cam instructor dia.





So moral dia …sbg student cuba la ikut betul2 cara instructor kiter …x yah cari yg jauh2 dulu. Dah khatam ngan instructor ni baru la pandai2 la cari ilmu kt luar tp jgn la kurang ajar sgt dpt jer instructor baru terus buang instructor lamer. Tu sebab aku x pernah larang student2 WTF ke ITF aku ke utk balik belajar di kelas2 lamer diaorg kalau balik kg. Coz instructor diaorang tu lagi lamer ngajar diaorang ….aku cumer polish sikit jer teknik yg ader.





…..sambung

No comments: