08 September 2008

National tournament 2008-part 3

...aku rush ke Stadium jam dah kt kul 6. OTW aku dpt sms dr Sarah (MMC) bgth yg dia kalah coz pengadil bias. Ishh...cepatnyer dia lawan...aku x expect dia dah lawan coz td baru abis pettern individu. So aku terlepas la nk tengok dia lawan. Bila aku tanya dia apa jadi masa lawan tu ..dia cakap yg jadi judge nyer dari team &%$### (x leh la sebut nm..nanti jadi issue lain) dan yg menang tu budak dr team tu la (bdk tu pernah kalah ngan Sarah last month kt UTM). Ikut kater Sarah dia byk score ms tu dan ramai yg terkejut bila budak tu yg diishtiharkn menang. Aku x terkejut benda ni boleh jadi dan aku x der la nk terima bulat2 apa yg student aku cakap cumer kalau betul la student aku kalah sebab bias kira frust jgk la coz Sarah ni salah srg yg aku target utk bwk balik medal.







So aku cakap nanti aku check. Tp result tu bukannyer buleh diubah dah pun. Tu la.. combat fighting ni susah sikit ...org kt luar nampak ngan kita (jugde) nmpk memang x sama. Memang kekadang nmpk mcm kita menang tp tgk score lain. So mcm yg aku selalu pesan ke bebudak aku ..kalau nk gerenti menang score la clear point ..chop 2-3 bijik kt kepala lawan so sesaper pun x leh nk quiry. Bagi KO terus lg senang. Judge nak fair ke nk bias ke tu biar la diaorng fikir sendiri tp sbg judge memang Integrity tu kena ader dan by right x der kes2 bias especially dlm National Tournament.



Aku sampai stadium terus Master Siva suruh aku jadi referree utk Light weight perempuan. Student aku Sarah (PSAS) ader kt kategori ni utk wakil Perak. Tp jadi referee x der nk bias nyer. Game yg lain x der special cumer bila si Sarah ni lawan baru 2-3 kick dia dah tergelekcoh (bahasa Kelantan utk terjatuh dgn terpeleot). Dia ckp lutut dia teralih. Aku tengok pun mcm dah lain so aku suruh stop dan panggil medic. Dia keras nak lawan lagi so aku suruh dia try bangun. Baru nk bangun dia dah jatuh balik so confirm la lutut dia mmg dah injured. Aku terus panggil medic bawak strecther dan bg w/over win ke lawan dia. Aku tahu dia memang frust ..aku pun frust coz dia memang boleh makan budak tu. Tp nk buat camner ..dah adat pertandingan ...kalau dah bukan rezeki kita tu mcm2 boleh jadi.








Dalam pada jadi judge tu aku ternmpk junior aku yg dah lamer x dtg ke kelas aku..yg dulu nyer mintak nk join kelas aku. Aku tau dia nmpk aku..x kn la x nmpk aku yg memang kt centre of the crowd ni hu..hu.. Tp aper nk buat ...aku plak tgh sibuk ..klau x buleh la aku gi bow kt Junior aku tu...hu..hu. Dan bab respek merespek ni aku cukup respek ke bangsa lain.






Incident lain ..dlm aku dok sibuk2 kt meja urusetia tetiba dtg mamat sorang ni ..muka cam India mix ...dia siap bow dan tegur aku ...dia tanya ingat dia lagi x? Aku cakap muka cam kenal tp nama sorry la x ingat (dlm bahasa ibunda aku la English). Dia cakap dia dulu student AVS Bathi..sekarang tinggal kt London balik holiday...so bila nmpk aku jer terus dtg nak say hi...bgth dia dlm bahasa Malaysia pekat. Baru aku ingat aku pernah jadi judge masa dia lawan dulu.. Aku terus start malu sendiri ..standard la kita bila ngan bangsa lain terus nk speaking tp member ni dah bertahun kt London still nk cakap bahasa kita. Tapi bukan tu yg aku respek..tp dia punya respek ke senior tu yg aku rasa patut "member" aku tu tiru. Aku x der pun berjasa apa2 kt mamat ni tp boleh dtg tunjuk respek. Tp bangsa kita ...ehmmmm..dr jauh jer jeling jer ke senior...ehmmm..dunia...dunia..







Game berlarutan sampai tgh malam. Tp aku x larat ..kul 11.30mlm aku mintak excuse coz migrain aku makin teruk. Actually dari semlm migrain ni dtg ..ubat Cafegot dan Sifflex tu plak aku terlupa bawak so tahan jer la. Master Siva suruh aku rest dan ganti ngan Rashidi so aku terus rush balik Concorde dgn Zainal KOBITA.








Sampai concorde anak2 aku dah tido....5 minit lagi nak kul 12tghmlm. Biasanyer ader bunga api utk mlm merdeka ni so aku kejutkan Syira utk tengok bunga api tp dia biasala bercinta klau nk bangun. Tepat kul 12 tghmalm memang ader bunga api dan first time aku dpt tgk bunga api sambil baring coz tingkap bilik aku tu betul2 ngadap dataran Shah Alam ..hu..hu..







Ahad-31/8/08



Hari MERDEKA!!!






Aku x breakfast kt Concorde coz receptionist tu bgth bilik aku tu entitle utk srg jer breakfast so aku suruh org rumah aku jer pegi bawak bebudak sarapan krg. Lgpun kt Stadium pun ader breakfast.





Event pagi ni sambung sikit team sparring dan special technique. Dan last sekali perlawanan persahabatan Malaysia vs China.Nak dijadikan citer dlm aku dok siapkan result tu Master Yeow panggil aku ..."Din u jadi coach Malaysia..". Aku ingat dia buat lawak ....tp bila betul2 aku kena lead team Malaysia masuk ring betul la ..aku memang jadi coach utk team Malaysia hari tu ..hu..hu.. Team Malaysia kitaorang pilih dari kategori yg menang semalam tp x semua la. Ramai champion x masuk dan ader kategori tu kitaorang bg ke peserta Singapore lawan. Game tu x der la special sgt just nak buat gimmick Malaysia jumpa China jer. Dan team Malaysia aku menang 3-2 hari tu.




Oh ya...team China tu memang la dari China dan semua x-WTF yg berjaya diconvert kan oleh Master Chee & Alvin. Aku respect ngan diaorang ...baru beberapa bulan dan buleh buat pattern GTF ...siap ngan Sine-Wave lagi. Cumer bab sparring ganas WTF tu still ader lagi la.





Closing ceremony





Upacara penutup akan dirasmikan oleh Yg Berhormat Datuk Ismail Shaberi, Menteri Belia dan Sukan. First time dlm hidup aku upacara closing lg grand dr opening. Tengahari td Master John dtg jumpa aku dia mintak aku naik atas stage utk duduk kt kerusi vip masa Menteri dtg. Aku OK jer ..dan aku tengok ader 10 nm yg dia select.







Kul 2.30pm : Menteri sampai. So masa ketibaan Menteri dan Menteri duduk aku terus la ke atas stage. Eizam, Ustaz dan master2 lain ader sekali. Aku bukannyer aper...org dah bg duduk baik aku duduk dari dok berdiri sepanjang speech.







Sebelum speech ader gimik dr geng2 ATM (mcm baru dpt baju GTF jer ..hu..hu..). Ganas2 gak demo diaorang ..siap breaking tiles pakai kepala lagi. Last week Master Siva tanya aku apa yg aku boleh buat utk demo masa opening. Aku cakap mcm biasa la ..aku boleh buat knife self defence dan budak aku boleh buat somersault back flip breaking technique. Tp bila dah Menteri confirm dtg acara demo tu kena la yg senior2 dan master2 yg buat. So aku x prepare apa2 la ptg tu.







Demo ptg tu 80% team ATM yg buat dan aku respek geng2 ni coz nmpk ganas. Teknik biasa la cuma coordination tu yg nmpk real. Dan macam tahun2 lepas ader srg Sifu ni (aper dah nm dia aku dah lupa..) akan buat demo cucuk jari pakai kelapa....eh cucuk kelapa pakai jari.



Ni x tipu ni ...memang berlubang kelapa tu. Aku dah kenal Master ni sejak dr bapak dia Master Kam Poh lg. Bapak dia lg hebat ..boleh cucuk 2 bijik kelapa sekali gus. Ishhh..kalau aku jadi idung dia risau aku..mau tetiap minggu kena gi tampal hidung ..ye la korek jer tembus ..korek jer tembus..




Selepas speech Menteri Belia dan Sukan kiter dianugerahkan Talipinggang Hitam Peringkat ke-5 (5th DAN)..perghhh...aku nak dpt 5th DAN makan 22 tahun ..tp dia dlm sehari jer terus dpt ngan cert2 sekali ..hu..hu..







Closing ceremony abis kul 4 lebih. Aku tengok Datuk Ismail Shaberi still ader lagi. Jarang Menteri tunggu sikit punyer lamer utk sesatu event. Org rumah aku sms dr jauh .."nak amik gambar ngan Datuk Ismail.." . Aku jawab mn boleh ...lagipun ishhh x kan la aku nk berlari mintak nk bergambar ngan dia... Tp esok nyer bila tgk gambar bebudak lain bergambar ngan Menteri keluar paper nyesal gak aku x curi2 gambar ngan dia. Udahnyer x der proove aku pernah dok belakang dia masa closing tu hu..hu.







So ni gambar team Terengganu yg hampir2 jadi overall champion hr tu ..hu..hu.. . So utk tahun depan kita jumpa di Kejohanan Taekwon-Do Global Malaysia Jemputan Kebangsaan 2009 di Kota Kinabalu Sabah ...































No comments: