21 September 2008

Keta reject

Semalam... setengah hari aku kt bengkel abg Zainal aku kt Setapak Jaya ..tunggu anak buah aku dtg utk tgk2 kn Jerung aku. Masa dok nunggu tu ader la sorg pakcik ni tgh tunggu keta Charade dia tukar timing belt. So nk ilangkn boring aku borak2 la ngan dia. Pakcik ni asala Kelantan gak tp dah dok sini lamer la .


So dlm dok citer2 tu terkeluar la soalan yg aku nk tergelak pun ader ..sedih pun ader. Aku bgth dia yg aku keje kt kilang buat keta. Terus dia tanya aku .."keto2 reject hok rosok hok dio (Proton) jual muroh2 ado lagi ko ?" (.."keta2 reject yg rosak yg Proton jual murah ader lg ke ?..."). Aku jawab "..mana ader pakcik ..x pernah lg Proton jual keta reject...keta reject mana boleh jual..". Dia cakap ader ...budak kt kampung dia dulu pernah bawak balik keta Proton baru yg budak tu cakap dia beli murah dari Proton sebab ader reject sikit.. huargghhh ha..ha..ingat Proton ni jual keta "bundle" ke. Aku try gak explain lagi ke pakcik tu ..mana boleh jual keta reject dan Proton x kn jual kalau keta tu reject!. Tp dia still cakap ader...Proton jual ke staff dia ..hu..hu..so x nk ngurangkan pahala poser aku dan x nk lawan cakap org tua so aku stop ckp psl tu kt situ jer dan tukar tajuk ke citer lain...



Aku jadi kesian ke pakcik tu dan aku lagi kesian ke Proton kalau betul la ader keta reject org jual murah...he..he.. Kualiti keta ni memang keje harian aku dan x pernah lg aku tolerate ngan reject2 ni..mn bolh lepas kalau benda tu reject ..apa lg kalau jual ke customer ..x kira la staff Proton ke saper ke coz apa2 jd kt keta tu lps tu still bawak nm Proton. Dan Proton x pernah jual keta ke staff...yg jual keta ni Proton Edar dan Proton Edar mn buleh amik keta reject. Saper la yg bawak citer ke pakcik tu yg Proton ader jual keta reject hu..hu..diaorang (Proton) akan make sure semua reject tu dibaiki dan kalau x bleh gak keta akn discrap atau jdi pool car kt dlm kilang so dgn kater lain keta tu x kn terlepas ke customer. Samer la dgn car maker yg lain2.

3 bulan lepas company aku ader issue quality ngan one of the giant car maker di Melaka dan end up ngan company aku terpaksa tanggung kos utk "purchase" 10 BIW (Body In White-keta yg belum complete jd keta -x der enjin ngan interior..) semata2 defect yg company aku buat. Padahal defect tu x der la kritikal sgt dan co aku sanggup nk beli dan bawak balik body tu utk tujuan research. Tp decision dr company tu.... company aku kena bayar utk body tu dan diaorg sendiri akn scrap kt kilang tu jugak. Kitaorg mintak nk scrap kt S.Alam pun diaorg x benarkan. Tu baru BIW dan defect plak boleh repair pun x boleh nk kuar dr kilang .


So bagi pakcik tu (kot2 dia terbaca blog aku ..hu..hu).. atau sesaper la yg ader permahaman yg samer cam pakcik tu ...keta reject x der jual kt luar tu ..yg jual murah tu mesti keta potong atau keta curi.

p/s: ni bukan bisness kain baju...reject?.buleh jual kt reject shop ...hu..hu..

No comments: