16 August 2005

Grading Test

Grading Test
..Grading test yang pertama aku amik dengan Grandmaster Sabree Salleh (Masa tu Master) kat dewan (aku dah tak ingat dah namanya) kat bandar Kuala Terengganu. Lebih kurang 500 orang masa tu..menunggu dari pagi sampai ke petang. Nampak jer Master Sabree sampai aku terus terasa nak terkencing la..terkentut la.. Favorite Master Sabree masa tu ialah crescent kick..dia mesti demo dia punya crescent kick semasa grading..yang jadi masa tu siap la..mesti berbirat lengan...ye la..dengan kasut kulit buaya dia tu mau tak berbirat. Lepas tu satu lagi Inner Forearm block..pun tangan mesti berbirat.
Yang kedua kat kantin sekolah aku (gambar..). Aku dah Yellow Tip. Kalau tak silap dalam bulan March 1987. Tak ada budak lelaki yang sesaiz dgn aku so terpaksala aku partner dgn budak pompuan untuk 3-step sparring. Grading lepas-lepas tu banyak aku amik dengan Master Sabree dan kadang-kadang aku balik KB grading dengan sir T.Thomas kat gim Tn.Yusof. Yang aku teringat sampai sekarang bila aku dapat naik Kuning... aku tak mampu nak beli talipinggang kuning yang baru so aku pun share la dengan 2-3 orang lagi beli DYE ...apa lagi aku pun rendamla belt putih aku dalam DYE tu dan terhasillah belt kuning yang ala-ala kuning. Tapi yang kelakarnya belt hasil DYE ni bila kena peluh ia akan luntur dan melekat kat baju...hasilnya jadila baju aku baju ber line kuning...

Jadi Senior ..Nov 1987
...Kat sekolah aku ada satu tradisi iaitu pada hari terakhir kelas Taekwon-do untuk tahun tu budak form 4 akan dibenarkan sparring dengan budak form 5..out number..so apa lagi , ni la peluang kitaorg nak belasah budak-budak senior pulak. Tapi atas dasar respect ke senior aku..aku cuma main-main ajela masa sparing tu.
...Januari 1988 bermula la hidup aku sebagai pelajar tingkatan 5 . Aku dah Blue Belt masa tu. Kelas kitaorang dah tinggal 8 orang (daripada 40 orang). Aku yang selalu kena amik kelas selain dari Yustam & Yazid. Cuma kadang-kadang aku rasa sir Najmi memang lebih kan diaorang..maklumlah aku ni apa yang ada ..dah la badan ni kecik..hensem pulak tu..so bab-bab mengajar senior diaorang akan amik tapi yang best nyer aku tau diaorang lemah pattern..so aku la yang jadi sumber rujukan.
Aku memang cepat naik dan dlm masa setahun setengah aku dah sampai 2nd Kup. Tapi cepat aku cepat berisi..aku masa Green Belt dah hafal Hwa Rang dan scissor kick tu dah jadi makanan aku..sebut aje la kick aper..jumping reverse hooking kick..twin front kick..semua aku dah master. So bila aku pakai Red Belt pun aku tak malu la..memang standard dah exceed Red punya standard.
Sepanjang aku kat SMT aku tak pernah injured cuma senak sekali-sekala kena tendang tu biasa la tapi ada sekali tu masa aku tengah buat sparring dengan bebudak junior tetiba masa sparring tu sorang junior aku (..kalau tak silap aku nama dia Syafiq budak Kelantan) terjatuh dan terus menjerit kesakitan (isshhh mcm ayat buku darjah 6 ajer..). Aku tengok tangan dia dah bengkok semacam dan macam ada benda kecik terjulur keluar dari lengan dia. Rupa-rupanya tangan dia dah patah “tebu” kat bahagian lengan bawah siku. So tulang lengan tu dah terjulur keluar dalam 3mm dan darah dah mula keluar . Semua budak dah panik so aku pun berlari la ke rumah warden. On the way dalam kereta punyala seksa ..aku dok push cikgu suruh cepat sikit ..ye laa ..bawak keta cam semut ...last-last cikgu tu suruh aku yang bawak keta...diam aje la aku. Budak tu dah setengah mati dah aku tengok...keta berhenti pun menjerit..kereta terhenjut-henjut lagi la dia menjerit. Sampai hospital baju Taekwon-do dia dah jadi warna merah dah, masuk jer bilik rawatan aku dengar sekali lagi jeritan nyaring dari budak tu lepas tu senyap terus.
Malam tu masa kitaorg masuk melawat aku tengok dia dah OK dah ..rupa-rupanya tangan dia pernah patah masa kecik dulu so bile kena impact masa jatuh tu senang la nak patah balik.

No comments: