24 August 2005

Perkhemahan & Tournament

Perkhemahan
Semasa aku kat UTM Skudai aku sempat join beberapa perkhemahan dan yang paling aku ingat ialah perkhemahan kat Gunung Pulai, Johor. Aku dengan lebih kurang 40 orang ahli Persatuan Taekwondo UTM Skudai telah bermalam di kaki Gunung Pulai selama 3 hari 2 malam. Sempat jugak la aku trekking ke puncak Gunung tu (alaaa.. nama jer gunung tapi tak la tinggi sangat). Kat puncak gunung tu ada satu menara pemancar ..aku tak ingat pemancar apa tapi aku rasa Telekom kot..ye la masa tu MAXIS/DIGI mana ada lagi. Semenjak perkhemahan pertama ini lah aku jadi gila camping dan semakin jarang balik kampung masa semester break. Sampai kan mak aku kat KB sindir aku “eh UTM ni memang tak ada cuti yea?”.. ye la anak orang student U jugak tapi kejap2 ada kat kg..kejap ada kat kg.

Kejohanan pertama
Kejohanan Taekwon-do yang pertama kali aku sertai ialah masa aku 1st year (semester pertama) , kalau tak silap dalam bulan Oktober 1989. Kejohanan tu anjuran PTKDUTM (Kejohanan Taekwon-do Jemputan UTM). Partner aku masa tu ialah Maarop Jamal (masa tu Yellow belt). Aku masa tu masuk kategori open (dengan tinggi 5’ 2” dan berat 47kg..aku la yg paling kecik dalam kategori tu). So terpaksa la aku lawan bebudak yg lagi besar..kebanyakan nya Cina dari JB.
Aku dah lupa dah lawan aku untuk pusing pertama dan ke dua tapi yang aku ingat aku menang 2 pusingan tersebut dan semi final aku kena jumpa senior aku ..tapi saiz dia tak la besar sangat so aku menang lagi pusingan tu. Masa tu teknik favourite aku ialah Turning kick (slapping kick), back kick & crescent kick. Aku tak sesuai pakai chopping kick (downward kick) coz tinggi aku tak mengizinkan. So aku lebih kepada lateral attack dan banyak kena “menipu” masa lawan.
Masa rehat tengahari aku balik ke bilik aku untuk rehat ..masa kat dalam bilik air tu tetiba aku jadi risau...yang mengerunkan aku ialah lawan aku nanti ...iaitu budak Cina dari JB (berat dia kalau tak silap aku tak kurang 80kg masa tu..) dan yg lebih menggerunkan aku ialah semua lawan-lawan dia knock out dgn Turning Kick dia!. So masa sembahyang Zohor tu aku berdoala banyak moga2 tournament ni aku akan balik dengan something..aku tak pernah menang apa2 pertandingan sebelum ni...hatta pertandingan bawak bola ping-pong dalam sudu masa sukan tadika sekolah pun aku tak pernah menang.
So masa berjalan ke Dewan tu aku cuba relax-relax kan minda aku dan bayangkan yang negatif-negatif supaya aku rasa under dog dan tak over confident. Semasa menunggu turn aku, lagi la menjadi-jadi nervous aku. Tiba2 #286 UP! ..laa NO aku dah kena panggil dah (no 286 tu bukan no aku tapi untuk sedapkan cerita aku letak la apa-apa no..)...Masa guarding block nak lawan hati aku lagila dut-dap-dut-dap. Tapi cam biasala..muka control hensem jer. Lawan aku tu aku tengok muka dia confiden giler ..mcm Cina baru menang no ekor.
Sii Jak!! ..refree start game... aku cam biasa dlm 10sec yg pertama akan ushar lawan punya games...tetiba lawan aku tu execute satu powerfull turning kick ke badan aku, ciss tak der control langsung....”BERDEBUB!!” ..aku yg memang dah ready nak block ..terus block dgn kedua-dua tangan aku...dan hasilnya kedua-dua kaki aku terangkat dari lantai..mak datuk..tak control langsung..patutpun semua knock out dgn budak Cina ni. Aku bernasib baik coz badan aku kecik & ringan so impact yg aku terima tak di absorb oleh badan aku . Lepas pada tu aku banyak terpaksa bertahan dan sekali-sekala throw aku punya jab kick dan slapping kick. Tapi samada aku yg kick atau dia yg kick yang for sure jatuh tergolek ialah aku...lebih kurang 5-6 warning aku dapat disebabkan jatuh. Game berakhir dengan aku kalah tapi aku bangga coz tak knock out cam orang lain. Dan aku berazam next time aku akan balas balik kekalahan aku ni. (azam aku tercapai 4 tahun kemudian kat Muar, Johor..nanti aku cerita..). Dan Alhamdullillah aku dapat tempat ke-2 ..rupa-rupanya aku dah masuk final masa tu..aku ingat kan ada dua-tiga round lagi. Masa tu hadiah nya bukan medal tapi plate kaca yang dalamnya ada wording Kejohanan ...ni la hadiah yang aku paling sayang dalam koleksi hadiah yang aku menang.
Satu lagi hadiah aku menang ialah bagi acara Pattern ..dapat tempat ke-3. Aku buat Hwa-Rang masa tu.

Kejohanan lain
Kejohanan kedua aku ialah pada 23hb March 1990 bertempat di Kompleks Sukan Kg.Belian, iaitu semasa aku kat semester ke-dua , tapi masa tu aku dah ada pencabar lain iaitu Zamani, budak Perlis amik Kursus Penilaian...member rapat aku lepas tu. Aku dah start dengar nama dia ni masa aku semester pertama lagi tapi aku dengar dia nak tunggu semester ke-dua baru nak masuk, dalam hati aku "elehhh..hebat sangat ke mama' ni?.. Zamani masa tu Black Tip..sama dengan aku. Aku berpeluang fight dengan Zamani masa Tournament ke-dua aku iaitu inter kampung (kat UTM Skudai perkampungan pelajar dipanggil ‘KAMPUNG”) ..refer gambar kat sebelah, yang sedang jadi ref tu ialah Henry. Aku mewakili Kampung Merbau dan Zamani wakil Kampung Chengal. Walaupun aku dengan saiz Micro dan Zamani dalam size Middle weight tapi kitaorang kena lawan jugak coz dah tak der lagi dah fighter lain.
Masa tournament tu Zamani dan aku spar macam member jer so tak banyak sangat teknik dia aku dapat "rasa" atau pun dia dah buat tapi dah tak leh dah he..he... dan aku kalah dengan dia ..elehh dia besar aku kecik mana aci..Tapi aku betul2 admire dengan dia punya chopping & jab masa aku tengok dia lawan budak lain. Team aku kalah dalam sparring tu masa final tapi semenjak tournament tu la aku dengan Zamani jadi rapat dan kitaorang tak pernah miss mana2 ada tournament. Zamani tak pernah kalah sepanjang aku masuk tournament dengan dia sampaila ke satu tournament kat PJ iaitu Traditional Taekwondo Academy Open 1994, first time aku tengok dia kalah ke member aku jugak (Ming Yang..budak ITF).

No comments: