14 August 2005

Taekwon-do...my way of life

Taekwon-do...my way of life

kenapa Taekwon-do?

Tahun : 1986 (aku tingkatan 3 masa tu)
Lokasi: Sekolah Menengah Sultan Ismail, Jln Telipot,
Kota Bharu, Kelantan

...dengan saiz badan budak tgkt 1 (ikut saiz bapak aku..kecik..) aku memang jadi favorite mangsa buli bebudak kelas aku..aku pulak memang jenis berdarah pahlawan ...aku tak kira saiz mesti nak lawan punya. Kat rumah aku selalu cuba2 train sendiri Tomoi...siap dgn glove dan seluar tomoi nyer aku pun train la sorang2..selalunya Adik aku Zahari yang jadi mangsa.
..July 1986 , 5.30ptg..aku memberanikan diri intai-intai kelas Taekwon-do kat padang Maktab Sultan Ismail (SIC). (SIC ialah kelas Taekwon-do tertua di Kelantan..in fact Taekwon-Do kat sini bermula dari awal 70’an ..atau 1969 ..lagi bila ada sorang Korean tu ulang alik Kelantan-Terengganu-Pahang untuk mengajar Taekwon-Do dan Korean ni report direct ke Jen.Choi Hong Hi yang pada masa tu ialah Duta Besar Korea ke Malaysia.). Kagum aku tengok bebudak Taekwon-do tengah training. Masa tu aku tengok ada 2-3 black belt tengah mengajar.. tapi yang ketua nya 2nd Dan ..(lepas tu aku tahu nama dia Tn.Yusof Tn.Merah).
Lepas daftarkan diri aku pun dengan rasminya jadi penuntut Taekwon-Do ITF dibawah kelolaan Instructor Tn. Yusof Tn.Merah . Ada la dua-tiga orang budak Red Belt yang tolong mengajar...pehh..respect giler aku ke bebudak tu bila tengok diaorang mengajar..(yg aku ingat budak Red Belt tu salah sorang nyer ialah Nik Hazim ...sekarang ni member rapat aku ..sebaya dgn aku tapi dia senior setahun dgn aku dlm Taekwon-do tapi sekarang ni dia jadi junior aku plak.. dalam DTA Nik Hazim ialah Vice Presiden/Instructor Kanan DTA –3rd DAN ) by profesion dia ialah Senior Exec kat Permodalan Nasional Berhad.
Maka start la aku belajar dari basic technique..punching, blocking dan kick ..front kick,side kick ,turning kick hinggalah ke back kick dan dua-tiga jumping kick yang lain. Pattern Sat-Ju Jirugi & Sat-Ju Magi kejap aku dah hafal. Tn Yusof ni aku tengok very convensional cuma tak banyak kicking yang dia buat..tapi aku admire dengan semangat sparring dia..kick banyak yang aku belajar dari senior-senior .aku masa tu Nik Hazim, Bard dan beberapa orang lagi yang aku dah tak ingat dah nama diaorang. One thing aku tengok budak-budak Kelantan ni bila sparring memang hati semua kering..tak ada pun yang nampak takut bila kena spar. Semangat tu kot yang aku dapat sampai sekarang.
Aku stop kejap masa SRP untuk ambik exam tapi aku still training kat rumah dengan adik aku jadi punching bag. Lepas SRP aku lagi seronok training coz aku ada banyak masa free . Tapi tengah aku seronok training dan bersedia untuk mengambil Grading Test pertama aku kat SIC tetiba aku dapat offer pulak ke Sek.Men.Teknik Terengganu. Aku memang dok tunggu-tunggu offer ni. Seronok ada ..sedih pun ada bila mengenangkan terpaksa tinggalkan kelas kat SIC .

No comments: