28 September 2006

Surau Al-Mahdi

Kat Taman Bukit Subang ada satu surau baru yg Guthrie baru siapkan, kira lagi besar dan canggih dari yg dah sedia ada kat Taman ni la. Bulan lepas ada 2-3 kali committee panggil utk gotong-royong bersihkan surau tu tapi memanjang aku x leh join coz setiap hari Ahad pagi aku ada kelas. Surau tu officially dibukak kira2 2 minggu sebelum poser. So byk la yg nak kena prepare ..tabirnyer ..kipasnyer dan mcm2 lagi. Masalahnyer masa org berceriter pasal masalah surau tu aku x buleh imagine coz aku x pernah sampai ke surau tu he..he.. apa tak nyer ..lokasinyer pun aku x tahu. Abg Mokhtar (committee) kekadang dgn aku dok citer pasal surau tu pasal belah pompuan nyer nak kena pasang rail utk tabir ..aku yg x pernah tengok bentuk surau tu pun dok haaa..aa..jer la tapi sekali-sekali tu aku join sekali la
"Alaaa..bang kiter panjang kan jer rail tu biar buleh letak tabir panjang sikit..yg kat dalam tu dah OK dah.."..aku bagi cadangan aku. Abg Mokhtar mengiya jer cadangan aku tu ..tapi kalau la dia tahu yg aku x pernah tengok surau tu ntah la. Aku pun x tahu relevan x cadangan aku tu...tapi mcm relevan jer.
So bila masuk bulan poser ni diaorang dah start berterawikh kat surau baru tu dan aku pun nak tak nak kena pagi sana jugak la. Hari pertama poser aku ke Masjid Subang Permai, actually aku nak ke surau baru tu tp lokasinyer aku x tahu so ...aaaa.. nanti la ari pertama poser ni pegi tempat yg aku biasa pegi dulu la. Masuk ari ke-2 dan ke-3 aku tak sempat nak berterawikh coz balik dah lewat dan bebudak tu x der org nak jaga. So arike-4 aku ada la masa nak ke surau tu so aku start keta dan terus la turun ke jalan ke sekolah sebab aku dengar masjid tu dekat dgn sekolah. Pusing punyer pusing aku x nampak pun surau tu so Isyak dah pun masuk so aku terus pusing ke Masjid Subang Permai.
Esoknyer tu masa balik dari keje aku terserempak dgn Najib kecik.
"Jib tumpang erk malam ni ke surau.."
"Boleh ..tapi aku naik motor..."
"Tak per la motor - motor la.."
" OK ..aku dtg pukul 8.10pm.."
Kul 8.10pm Najib dah sampai depan rumah aku. Aku bonceng dgn Najib dan Hazley ikut dgn motor dia....teringat masa kecik2 dulu naik basikal ramai2 pegi Terawikh..hu..hu..
So mlm tu buat first time nyer aku kenal kat mana surau tu dan lepas2 tu kalau ader yg dok tanya surau tu aku la yg dulu jawab ...he..he..

No comments: