12 September 2006

Ultimate Warrior

Master Yeow Cheng Watt (Vice President Technical MGTF) call aku last week inform pasal demo sempena hari Merdeka dan tournament pada 17hb Sept ni. Dia masa tu dgn Johan kat Kementerian Belia dan Sukan. Dia mintak aku prepare org utk demo dan tournament tu. Mlm tu aku terus inform Eizam dan budak2 aku pasal demo tu. X der details cumer demo tu pada 16hb jam 4pm dan aku akan perform gilir2 dengan martial art lain kat Dataran Merdeka. Mlm tu jugak aku prepare budak2 aku utk demo tu.
Pasal tournament aku pun x dpt details cumer M.Yeow bgth aku tournament tu antara martial art dan akan ikut rules Muay Thai!. Hadiah cash prize RM3000! Pehh kalau betul la ader tournament cam ni bagus ni ...kira dah nak sama dgn UFC (Ultimate Fighting Championship) yg sdimonopoli oleh famili Gracie tu...
Masa tgh darah muda dulu (1990~1996) aku dok giler Full Contact fighting dan sempat jugak la merasa Full contact fighting ni. So bila aku dengar Kementerian nak anjurkan championship mcm ni aku tak berapa setuju la. Bukan x setuju open fight cam ni tp x setuju dibuat skrg ..patut ada discussion dulu dgn semua Mahaguru2 seni2 lain utk come out dgn rules & regulation. Ni x ...terus suruh pakai Muay Thai punyer rules.
Bagi aku x fair la bagi martial art yg x pernah pakai siku & lutut ni dan x protection plak mcmn? Nak kena pakai Vest ke nak kena pakai glove?...swipe buleh pakai x? Dan yg paling best nyer aku dengar Aikido pun akan join. Ehm...mcmn la seni Aikido ni utk tournament gamaknyer. Sepanjang pengalaman aku ...Aikido x pernah ader tournament coz dia lebih kepada self-defence dan teknik semuanyer killer teknik dan praktikal utk combat fighting tp x utk tournament. Aku x kater Aikido x leh masuk tournament tp it's too dangerous bagi seni lain.
Satu lagi impact dia ...kalau contohnyer la Silat lawan dgn Karate tetiba Karate tu kalah. So org ramai akan citer ..Karate kalah dgn Silat! Padahal kita dok banding Epal dgn Durian!
So bagi aku cara terbaik ialah kiter kena muzakarah dulu antara semua martial art yg ader..panggil semua mahaguru2 dan mahagaru yg cerdik pandai utk come out dgn resolution berkenaan dgn Ultimate fighting ni.
Tapi dlm x setuju pun aku sebenarnyer nak antar jugak wakil ...dan kalu buleh take part ..aku nak jugak try luck aku ...tp mengenangkan stamina yg tinggal seciput dan training yg sebulan 2 kali jer ni baik bagi la budak2 muda masuk...hu..hu..
8/9 aku kena panggil ke Gym M.Yeow utk selection ke tournament pertunjukan pada 17hb ni (ni tournament lain dr Ultimate Warriror) ...aku sampai dah lewat dah ...dah kul 8.30pm. Actually aku sepatutnyer bawak sekali si Ilyias dan Sarah utk selection mlm tu kat gym M.Yeow tp tunggu punyer tunggu depan Projet dah 7.30pm diaorg x sampai2 so aku blah la coz takut terlewat sampai. Sampai2 aku tengok student PSA dah ader ...Bee Leng dr Legends, Rajan dr Selangor dan Khaldun pun ader sekali. Eizam sampai 10 minit lepas aku sampai. M.Yeow terus tanya aku berapa org buleh antar tournament.
Aku cakap budak aku x leh sampai. Pas tu M.Yeow tanya balik ..u punyer budak ader x yg betul2 bagus yg x dtg yg buleh kiter antar ke tournament tu. Aku jawab x sure la mcmn bagusnyer I punyer budak (malas aku nak riak ehh..) ... padahal yg aku nampak ader kat selection mlm tu 2-3 org pernah kalah dgn student2 masa tournament yg lepas2. Malas aku nak komit benda yg aku x sure buleh buat ke x. Aku komit2 kan tetiba budak tu plak yg x dpt kan buat malu aku jer...so baik awal2 aku declare x der.
So yg confirm akan antar wakil utk demo nanti ialah DTA,PSA,Legends dan TTA. Bee Leng pun baru tau jer dia kena antar budak utk demo ni...aper daaa ..last minute punyer info. Demo tu plak makan masa satu jam! Giler apaaa?...1 jam aper nak kena buat?. Biasa aku demo dlm 15-20 minit jer.
11/9 - aku terbaca iklan dlm paper .."ULTIMATE WARRIOR!" .... memang confirm la nampaknyer tournament tu. Esok aku kena ke gym M.Yeow lagi utk rehearsal demo ...x tahu la brp ramai yg dpt join krg.

No comments: