27 September 2006

Syira Yellow Belt


2 minggu lepas Syira join grading dgn bebudak Subang Perdana. Dia dah pakai Yellow Stripe tu dari tahun 2004 lagi ..so dah nak dekat 2 tahun dia x grading. Aku bukan aper...aku nak dia betul2 maintain standard aku. Kalau aku nak grade kan dia sekarang dia dah pakai Red Belt dah. Tapi kesian jugak bila kekadang tu dia tanya aku ...
"Bah..bila Syira nak pakai talipinggang kuning..?"
Yang aku buleh jawab cuma nanti la. Dia sedih + pelik tengok bebudak lain yang baru masuk senang jer nak amik grading tp dia x bleh..kengkawan dia yang masuk kedian dr dia pun dah pakai talipinggang biru dah. So bila aku bagitahu dia akan amik grading Yellow belt punyer la dia excited. Aku janji dgn dia kalau dia buat betul2 lepas grading aku akan belikan dobok baru utk dia. Dobok yg dia pakai sekarang ni dah dekat 4 tahun dah..dari umur dia 2tahun tu. Tu yang dah senteng sgt dah ..ye laa dia dah pakai dari umur di 2 tahun lebih ..dan sekarang dia dah 6 tahun lebih still dok pakai lagi.
So nak sampai masa grading tu sibuk la dia dok practise pattern Chon-Ji dan yg lain2 tu. Aku perasan dia risau takut lupa pattern Chon-Ji coz tetiap kali nak buat mesti dia kata "Syira x leh buat la Chon-Ji ..". Syira ni kalau dia tahu dia akan over confident ..kalau kat kelas tu asyik dia jer yg nak jadi sample kat depan. Ayat yg dia paling suka pakai .. "Bah ..eh sir macam ni kan.." kalau ader teknik yang aku tanya kat budak2 tu.
Aku teringat masa sekolah dulu kat SMT K.Trg ..masa tu instructor aku sir Najmi kalau datang kelas kekadang dia bawak anak sulong dia Nasriah yg masa tu umur 3 tahun (skrg dah 3rd DAN Black belt dan tgh belajar kat UITM S.Alam). Anak2 sir Najmi sekarang semua aktif TKD dan 2 org tu dah 3rd Dan. Dan anak2 dia dari kecik lagi dah conqure tournament2 anjuran ITF dan GTF. Aku betul2 admire dgn dia anak beranak. Aku nak Syira cam tu la ..tu yang aku tak bagi dia naik cepat sgt. Biar standard betul2 OK dulu baru naik. Sekarang kalau dia ikut aku kat mana2 kelas memang aku akan suruh dia tunjuk kan Side kick dia tu utk jadi sample kat student lain. Macam yang dia buat kat gambar atas ni. X ramai budak baya dia yang buleh buat sidekick cam tu. Dia dari umur setahun lebih aku dah biasa kan dengan strecthing dan sambil2 minum susu tu dia sendiri akan bentuk kan kaki cam side kick. So sekarang dah x der masalah utk dia kick dan gantung kaki tu...(tp mak dia memang ader masalah ..hu..hu..) .Cumer flexibility dia yg aku risau coz kekadang time datang malas dia suruh mcmn pun dia x nak practice kat rumah . So skrg ni mcm dah x seflexible dulu dah. Adik dia si Syamil tu plak ntah bile akan dtg minat dia. Hari tu lepas demo BUkit Subang ader la sekejap datang minat nak ikut kelas aku kat Subang Perdana tp sempat sekejap jer pas tu mula la dia buat hal dia.

No comments: