16 September 2007

Vacancy + candidates

Sejak sebulan yg lepas almost tetiap minggu aku ader interview ...bukan aku pegi interview la tp aku interview org. Actually company aku tgh cari candidate utk 26 vacancies utk post Engineer/Executive/Mgmt Trainee. So setiap hari Sabtu aku kena attend "massive" interview utk isi position ni la. Setiap sessi aku kena interview 25-30 candidates (mostly fresh grad) dan biasanyer kalau 20 org tu yg lepas ke 2nd interview cumer dlm 2-3 org jer.


Yg aku nak citer kat sini ialah kenapa susah sgt aku nak terima bebudak tu?.. So kat sini aku nak citer la kot2 boleh dijadikan panduan ke sesaper yg nk attend interview ker ..yg nak apply keje baru ker.


Most of the candidates yg aku interview tu ialah fresh grad dari IPTA (ramai dr Universiti Teknikal Melaka....x tahu apsal?). So biasanya kalau fresh grad ..soalan aku akan based on the item dlm resume diaorg dan sedikit sebyk pasal thesis & project yg diaorg buat. Aku biasanya akan interview serentak 5-7 org (utk save masa) dan soalan aku akan standard ...kenapa pilih company ni? Pengetahuan tentang Automotive, strength,weakness,ko-kurikulum, future goal dan sikit2 problem solving. Technical question depends la...tgk experience dan aper yg diaorg belajar tp soalan tu mesti ader coz diaorg apply level engineer...bukannyer technician atau admin clerk.


Actually dr experience aku ...ramai yg masa introduction tu dah kantoi dah ...especially English diaorg. Dan yg sedih nyer ramai yg kantoi tu dr negeri ibunda aku...Kelantan. Pantang aku kalau org cakap budak Kelantan x leh speaking ...apatah lagi budak dr local u. Bagi aku bukan local u atau negeri tu yg jadikan kiter x leh speaking tp kiter sendiri. Ramai jugak budak Kelantan yg cair kalau cakap omputeh ni ..silap2 dengar ingatkan org Liverpool . So kalau dah nak communicate x berapa buleh ..mcmn nak buat presentation ke mgmt..ke customer dan sbgnyer la.


Satu lagi ..ramai calon2 yg fail kat bahagian "Please tell us what is your weakness or weaknesses?"...ni soalan trap ...jgn la korang dok citer kelemahan korang ..mcm "Saya ni cepat putus asa, ..Saya ni cepat pemarah.. bla..bla.." ..gerenti fail.. So jawapan yg paling elok ialah korang tukar kan strength tu jadi weakness mcm "Saya ni sorang yg kalau buat keje saya akan buat sampai siap dan saya akan push orang bawah giler babi punyer sampai babi pun tak push orang cam gitu ..sampai keje tu siap ..jadi ni mungkin menyebabkan orang bawah saya x suka kat saya la..." contoh la ... tu sebenarnyer strength tu ..Strict, Determine dan komited.


Aku paling suka kalau candidate cakap "I'm very comited person .."

Aku akan cepat2 potong .." comited to what?..to your break time?.." hu..hu..


Satu lagi ..hati2 dgn resume . Sepanjang aku interview bebudak fresh ni ramai yg pakai copy jer resume tu dr kengkawan diaorang. Korang kena ingat ...yg interview ni bukan budak baru lepas sekolah. Aku gerenti boleh bau punyer kalau resume tu copy org lain . Ader satu kes , aku baca resume sorang budak ni dari U ..x yah bagitahu la U maner.. dia tulis kat situ Undergo training in Six Sigma Green Belt. So aku tanya la step2 dlm Six Sigma ...sebut DMAIC pun hampeh x leh jawab ..dia kater x ingat...so aku tanya la lagi ni training ni baru lagi x kan x ingat. Aku tanya lagi pasal TPM training plak coz kat bawah Six Sigma tu dia tulis dia pernah train TPM. Pun x leh jawab ...last2 aku tanya .."Just dont waste my time ...is this your resume? or you just copy from your friends?" . So budak tu ngaku la ..dia copy dan lupa nak delete bab training tu. So that's it..


Ader sorang candidate dr UTM (u aku dulu) ..budak Aero CPA 3.78 Melayu ..!! sepanjang aku study dulu kalau ader budak Melayu dr Electrical atau Mechanical yg dpt maintain 3.0 keatas memang genius la budak tu. So aku tengok budak ni jenis rambut belah tepi punyer...memang skima budak ni.Ni kalau naik basikal mesti lepas tangan punyer ni. Tengok folder dia ..peghh penuh dgn Dean List certificate dan mcm2 achievement lagi la. Tapi bila kena terjah dgn soalan hancuss......confident level out. Tapi mengenangkan dia dr u yg samer cam aku so aku lepas kan la ke 2nd interview. Deep in my heart ..budak ni kalau masuk pun x leh lamer ni...aku bukannyer doakan dia la tp ntah...aku mmg buleh rasa dia punyer inner strength tu x brp cukup utk survive.
Aaaa.. satu lagi ..dlm resume dia ..dia dok citer pasal dia pernah jadi Kitchen Helper kat satu resort... Aku pun tegurla apsal dok tulis benda tu. Tu x relevan langsung dgn position skrg ...dgn lain perkataan "it wont give a damn to the position". Dia ckp dia nak tunjuk pengalaman dia...ehmmm aku suruh next time kalau ader peluang nk buat resume lagi aku suruh dia kuar kan citer kitchen helper tu dan masukkan citer dia dpt dean list tu byk2. Ulang 2-3 baris pun x per biar org boring.
p.s : Aku continue citer ni lepas sebulan setengah aku draft ..so budak yg aku citer ni dah pun diterima masuk ..sempat la keje dgn aku sebulan lebih ..dan semalam dia dah tender ..hu..hu.. Aku dah cakap dah ..budak rambut belah tepi mana buleh nak keje kat company cam ni ...presure beb...nasib baik rambut aku kinting sikit...he..he.. Tp utk budak tu kalau dia terbaca blog ni ...maybe ko dpt better offer dan bukannyer ko x leh survive ..

No comments: