14 March 2009

Bukan KALAH tp BELUM LAGI MENANG!

Khamis - 5/3/09 (entry ni terperap dlm "draft" ..hu..hu..)



Kelas mlm ni aku reserve utk buat post mortem performance bdk2 MMC yg ke Penang hari tu. Ooppss..lupa nk bgth . Diaorang (11 org yg perticipate..) bwk balik 3 emas, 4 perak dan 3 gangsa. Bg aku not bad la dpt bwk balik 10 medal dr 11 peserta. Cumer aku frust coz ader 2-3 medal yg aku rasa dh dlm tangan tp sebab x cukup training dan stamina medal tu terlepas gitu jer.. p/s : aku malas nk sentuh dr segi judge yg x bertika coz benda ni dah jadi benda lapuk..x kan boleh abis punyer so baik aku fokus ke benda2 yg boleh budak2 aku improve.



Soalan standard aku klau masa post mortem ni ialah ...



"Kenapa kamu rasa kamu boleh kalah? " ..atau pun ..



"macamana kamu boleh x menang?.."



Aku x kan tanya ..."Eh..Abu mcmn kamu boleh dpt Gold erk?" ..atau pun ..



"Cuba ceritakan sikit apa yg membuatkan kamu menang?.."



Bagi aku soalan2 gitu akan membuatkan bebudak rasa complesant dan puas hati dan x akan memotivatekan diaorang sgt utk usaha lg gigih. So aku suka reverse psikologi dgn tanya kan naper diaorang x menang ... naper x leh kalah kn lawan diaorang...kt mn silapnyer pattern diaorang... dsbgnyer la. End up dgn aku akan dgr mcm2 alasan yg menjurus kepada kelemahan diaorang. So aku akan kupas balik kelemahan2 tu dan bg tips2 utk diaorang atasi kelemahan tsb. Dan bg yg menang pun aku akan suruh diaorang anggap diaorang menang pun sebab lawan diaorang kali ni semuanyer lembab2 atau judge yg bias (hu..hu..jahat aku..) so by luck ajer la diaorang menang ..so dgn kater lain usaha utk improvekan diri tu still kena buat.


Dan jawapan yg aku x leh terima pulak?...aku pantang dgr alasan klau diaorang kalah sparring ..,

"alaa sir ..mcmn sy nk menang?..dia lagi laju dr saya..". ..kick dia gaban lajunyer sir..". ..

"sy kick mcmn pun kaki dia mesti sampai dulu kt sy..." ...

"kaki dia lagi panjang sir.."


dan lain2 lg la yg seumpama dgn nyer. Iaitu jawapan (alasan sebenarnyer..) yg lebih kpd menyalahkan lawan diaorang lagi BAGUS dr dia tu sebab dia kalah. Which is bg aku ni totally WRONG!. Kiter boleh bg 1001 alasan kenapa kiter kalah tapi kiter x cuba cari 1001 cara utk jadikan kiter pemenang.



Kiter (real fighter..) x boleh gunakan alasan lawan kiter lebih tu dan lebih ni utk kiter kalah. Sebaliknyer kiter patut tgk dr persepektif positif . Contohyer...drpd kiter dok kater lawan kiter lagi laju baik kita kata

"aku yg slow ..bukan dia yg laju.."...

"aku yg lembab ..x block tu sebab kick dia boleh sampai ke muka aku .."

...atau pun ..

"alaa...kaki aku yg pendek tu sebab kaki dia sampai dulu kt aku..".


Dengan berfikiran cam tu kiter akan gandakan latihan utk tambah speed kiter..(utk panjang kan kaki x der la ..hu..hu.). Tp kalau kiter dok fikir lawan kiter yg lagi laju apa yg kiter boleh buat? ..Nak suruh dia main pelan2 sikit?..nak suruh dia kick slow2?....jgn harap la. Dgn kater lain ...Nothing we can do to our competitor but LOTS of thing we can do to ourself.. Buat per nak penat kan kepala nk fikir aper yg lawan kiter buleh buat kt kiter? Baik kiter fokus ke apa yg kiter buleh buat kt diri kiter utk jadi lagi baik dr lawan kiter!.



Aku ...dgn saiz seciput gini ..hu..hu.. kalau nk harapkan nasib jumpa yg main lembab2 baru nk menang ..jumpa yg kaki lg pendek dr aku baru nk menang memang sampai 7th DAN la aku x kan menang. So dr first tournament aku dulu (July 1989...)...aku memang akan tukar aku punyer "kelemahan" (x baik ..Tuhan dah bg saiz cam gini kan ?..hu..hu..) tu kpd ADVANTAGE. Kalau dlm ASIAWORK ..kiter panggil "convertion of Victimize to Responsibility". Maknanyer ..setiap kali aku jumpa lawan yg lagi besar (which is MOSTLY ..) aku akan anggap aku lg kecik so aku akan lg laju...dia lg besar so "A" dia lagi besar ..("A" tu luas permukaan la..). Dan yg paling jahat lagi ..aku anggap semua lawan yg lagi besar dr aku akan lagi lembab dari aku hu..hu.. So bila ref shout "Se Jak!" jer.. moral aku utk fight akan at least 20-30% lagi tinggi dr lawan aku. Tambahan lagi aku selalunyer under dog so x der aper yg aku nk rugi sgt kalau kalah pun.

Tapi yg PALING penting yg kiter kena ingat ..sparring bukan pakai kaki tapi pakai otak.. klau kaki panjang 4 hasta dan speed sampai 1 MACH pun tp otak saiz otak burung unta x der gunanyer..




Satu lagi yg aku selalu ingatkan student2 dan fighter2 aku. Semua lawan kiter sama jer...kaki diaorang dua (lain la klau ader 3 atau 4 kaki..kaki yg pendek satu lagi tu x kira arr..), diaorang makan nasi kiter pun makan nasi, diaorg main TKD kiter pun main TKD ..lain la klau main batin hu..hu.. Satu lagi klau jumpa higher rank. Aku selalu perhatikan muka student2 aku masa mula2 diaorang jumpa lawan diaorang ..masa nak start bout..klau diaorang jumpa belt yg lagi tinggi (Yellow jumpa red ker..) nmpk sgt moral diaorang dh drop. Macam la belt tu yg menentukan gaban mana skil diaorang? Tu yg aku kekadang sengaja suruh student aku yg low rank pakai Red belt ms sparring event ..sajer nk psiko lawan ..he..he..



Tapi biasa la ..siapa x nervous masa tunggu ref tu bg signal "Se Jak!" kan? Aku x der la sampai "jauh " sgt dan expert sgt dlm tournament2 ni ..tp klau tanya senior2 dan fighter2 yang lagi berpengalaman cam Mr Khaldun, Eizam dan Hj Shaiful aku rasa jawapan diaorang pun samer. Segaban mana kiter pun akan ader terdetik rasa "nervous" tu walaupun kiter tau kiter boleh menang bout tu. Cumer by experience cam kiter Insyaallah boleh overcome nervous tu so x akan nmpk sgt la kt mata lawan kiter.



Last sekali aku suka guna ayat ni utk student2 aku yg x menang atau x pernah menang... "Kamu bukan kalah tapi BELUM LAGI MENANG.." so usaha lagi Insyaallah kemenangan tu gerenti akan menyusur. Peghhhh... mcm slogan penutup acara Rally Amway pulak ..Bersama Kita Berjumpa DiPuncak Jaya he..he..

No comments: