21 March 2009

Pak Long aku..

2 minggu lepas masa Mak Su aku ninggal dia tgh siap nak balik KB utk melawat abg sulong dia (Pak Long aku) yg tgh sakit kt USM Kubang Kerian. Tapi aleh2 dia yg pegi dulu. Pak Long aku ni sebenarnyer dah lamer dia sakit cumer semenjak 2-3 minggu ni keadaan makin teruk dan sepupu2 aku gilir2 balik jaga Pak Long aku kt KB.


Sebenarnya adik2 beradik arwah mak aku cumer 3 org ni jer. Arwah mak aku dah 3 tahun lebih x der dan adik bongsu dia bulan lepas so tinggal Pak Long aku ni lah satu2 nyer yg tinggal. Aku memang rapat dgn keluarga Pak Long aku ni coz kitaorang membesar sama2 di Lorong Aman Bt 2, Jln Kuala Krai. Samer2 main roundes , baling selipar dan susun tin kt depan rumah kitaorang.



Aku plak tetiap minggu ader jer keje yg menghalang aku dr balik KB. Trial tgh jalan la, Pre-Production Exora baru start la, ader management meeting la dan beribu alasan lain lagila yg timbul. Org umah aku jgn cakap la ..tetiap hari dok bebel suruh aku balik jenguk Pak Long aku tu. So bila dpt call yg keadaan Pak Long aku kritikal 2 mlm lepas, dan kebetulan kereta sepupu & adik aku kosong so aku terus la ikut diaorang balik. Aku balik srg jer. Nk bawak satu family kena balik satu keta plak. Bimbang aku takut x sempat jumpa Pak Long aku ni.



So mlm tu aku konvoi 3 buah keta dan aku niak Rondo adik aku . Nasib baik cuti sekolah so abg aku yg kt Jerantut tu ader kt umah so ader la tpt utk aku lepak. Kul 1 tgahri baru aku dpt tgk Pak Long aku dlm ICU. Memang klau x der nama kt katil tu aku dah x kenal dah. Lain betul. Aku x leh nk tgk lamer2 ..sayu ...dia still x sedar lagi dan aku tgk muka dia lebih kurang arwah Tok Wae aku ms ninggal dulu..teringat yg aku x spt balik masa arwah meninggal dulu. Terkilan tu sampai sekarang aku rasa...dok layan sgt sibuk keje dunia yg x pernah abis ni.
Mlm tu aku terus balik KL dgn abang aku. Esok aku ingat nk masuk opis lagipun Sabtu ni ader grading kt MMC dan Ahad aku ader kelas(sibuk lagi???).
So kepada kengkawan2 dan student2 aku yg ader lagi mak ayah ni gunakan la masa yg ader ni utk jaga diaorang dan selalu2 la lawat diaorang. Nak ikut kan sibuk keje ..memang x akan abis. Kekadang kiter jer yg buatkan keje tu jadi penting.

2 comments:

Sharifudin said...

Bro Choy,
Thanks 4 ur concern. Dun worry I've gone thru worst than this. My eldest son passed away (almost 10 years back) was the worst so far. So when my mother & later my father took their turn I'm quite prepared for that.

I dont blame u for the life after death matter. It's individual believe. For us ..what waiting us will be Syurga @ Neraka and life after that for us can't be compared and visualize as what hv been thru in this world.

Anonymous said...

bekerja seolah hidup beribu tahun, beramal seolah mati esok..ambil iktbar dari kata ini kerna kerja boleh tangguh..dan beribu tahun mana pun sibuk. mati tak tangguh, anytime we will go back to where we belong.

agreed with din that life is always busy no matter what. but sometime people is more evil that makes our life becoming more difficult, such as force us to work overtime, balik malam. bukan salah tuhan, salah manusia gak...

anyway..gud advice that we have to spent time with family. at least say hi