02 October 2008

Body Language

Antara subjek kegemaran aku ialah Human Behaviour....aku suka study psl org dan dia punyer body language. Dan being a Sagitarius ...kajian pakar Sagi memang suka mengkaji dan analytical psl seseorang. Masa seminar ngan Muhammad Jantan (3R) ari tu pun dia describe aku sbg srg yg very analytical & scheptical person.



So aku memang suka baca buku perihal human behaviour atau body language ni dan writer yg aku minat ialah Allan Pease ( pengarang "Talk Language", "Write Language", "Memory Language" & "Body Language")dan Albert Mehrabien ("Silent message" ) . Mehrabien ni yg keluarkan teori 7-38-55 ni. Komunikasi ialah 7% percakapan, 38% nada suara & 55% bahasa badan. Dgn kater lain ....semasa kita berkomunikasi ngan org ...apa yg kita sebut tu cumer contribute 7% jer ..paling byk bahasa badan atau non-verbal movement kiter semasa kiter berkomunikasi tu.




Aku x der la expert sgt sampai boleh analisa detail aper yg org tu pikir cumer cukup la utk memudahkan keje2 aku semasa mengajar, interview staff baru dan semasa aku buat audit kt vendor2.



Last week aku interview 3 candidates utk jawatan engineer & mgmt trainee kt tempat aku. Ader srg calon ni masa masuk jer dia dah bg negative sign kt aku dan belum dia duduk lg aku dah bulat kn ruangan "UNSUCCESFUL" kt interview form!. Ntah la ..instict aku terus kater NO ke that guy. Tp aku teruskan gak interview tu. Dan masa budak tu dok jawab soalan aku dia byk tunjukkan "deceit signal" ....signal yg menunjukkan kita hide something atau signal menipu la dlm bahasa kasar nyer. Actually senang jer nk tahu org tu tipu dr muka dia ..klau masa menipu otot2 muka kita akan berkerut sikit (twitching), anak mata berkembang dan mengecil, berpeluh kt alis mata kekadang pipi (cheek) jadi merah dan yg paling senang nmpk mata kita akn lg kerap berkelip. Yg anak mata tu susah sikit klau x biasa tp yg perbuatan senang. Klau dr perbuatan ..org yg sedang menipu ni selain dr suara yg bergetar dia akan kerap sentuh telinga dia ..gosok kelopak mata dia (see no evil hear no evil sign..) dan of course mata dia x leh nk bertentang ngan mata org yg dia sedang tipu. Masa explain pasal pencapaian dia plak dia asyik pegang telinga dan gosok mata dia. Tu tanda dia sedang kencing aku la tu. Tapi fokus mata dia boleh tahan ..tu maknanyer dia biasa menipu coz dia boleh control anak mata dia utk terus fokus ke mata aku walaupun dia sdg kencing aku.
Tahu x kenapa interogation atau soal jawab polis diaorang buat kt tgh2 bilik dgn cahaya yg terang ke arah org yg nk kena soal tu? Sebab mudah nk kesan tanda2 menipu klau kita dok open cam tu. Klau ader meja ke kerusi ke kt depan kita senang sikit kita nk menipu tu sebab klau dlm phone laju kita menipu kn? sebab x der org tgk kiter..hu..hu..
Berbalik ke budak td..tangan dia plak asyik dok "close" maknanyer dia x open ke aku punyer question ...dgn kater lain ...dia x ikhlas la jawab soalan aku dan dia x suka aku tanya lebih2. Kalau kiter open ke perbualan kiter kiter biasanyer akan byk guna open palm gesture (telapak tgn terbuka dan mengadap ke atas) . Tp klau kite tgh defend ker tgh marah ker biasanyer kita pakai tunjuk jer dan palm tu tertutup tul x?




So utk pendekkan interview tu aku tunjuk signal negative dan authocratic...(tgn aku kt kepala sambil nyandar ke kerusi dan guna telunjuk jer) sambil bgth dia jgn tipu lebih2 coz dia x kenal saper interviewer dia. Aku sempat advise dia klau ader interview lg (kt tempat lain of course..) aku minta dia cakap jujur dan jgn kelentong .

No comments: