01 October 2008

Raya Oh Raya-sequel 2008

Tarikh : Raya pertama.
Time : 3.15pm
Lokasi : Rumah aku ..Bukit Subang
Suasana : Sunyi sepi ..boring dan ngantuk...
Aku balik umah td aku pegi park keta aku dpn umah jiran aku ..tutup grill dan OFF kipas kt ruang tamu....sajer x nk bgth aku ader kt umah...hu..hu..rasa kejam lak ..


Pagi2 td mcm biasa lepas antar family aku balik kg...Kampung Subang la!. Aku terus ke Masjid An-Nur Kg.Subang.... Masuk jer masjid tu aku terasa aku ni ex-patriate plak. Ye la ..kiri kanan aku klau x Bangla mesti Indon...depan belakang aku klau x Mynmar mesti Nepal ..hu..hu.(tp diaorng mn dtg S'yang Raya ...nak menipu pun biar la ilmiah sikit Din ooi..) he..he..so aku kansel Mynmar & Nepal tu ..tp realitinyer Bangla dan Indon memaaaannng ramai. Sepuluh selipar kt masjid tu 9 setengah pasang mesti samada Indon atau Bangla yg punyer.
Aku terpaksa masuk kedalam coz masjid tu "opis" bapak mertua aku (dia siak kt situ..) ..nmpk menantu dia dok hujung2 kn apa kater org tul x. Cari punyer cari saf yg x der Bangla & Indon memang la x der ...yg ader saf kt nunn depan sekali. So dlm hati aku x per la ..aku cari saf yg ader Indon pun x per la jgn ader Bangla. So ushar2 aku nmpk saf yg hampir penuh tp sebelah mamat Indon tu kosong. So aku park la kt belah mamat Indon ni ...peghhh lega aku ..dpt gak cari saf yg x der Bangla.
Baru aku nk silang kaki ...aku perasan ader org nk menyelit sebelah kanan aku.....aku jeling tgk mamat tu pakai seluar jeans ..dah sah Bangla ni. Memang betul ..bukan srg ..tp 2 org! landing kt sebelah aku....hu..hu. Memang dah ditakdirkan aku sembahyang Raya ngan diabangla tahun ni ..hu..hu.
Eh....aku anti Bangla? ...issshh x der la. Cumer seboleh2 nyer aku nk la salam2 raya ni ngan org kampung situ....x der personal...cumer aku pelik makin lamer makin ramai diaBangla dan diaIndon kt kg wife aku tu.
Lepas sembahyang aku terus amik family aku utk ke kubur arwah anak sulong aku ..Syahmi Hakimi. Ehmmm..dah 4-5 bulan aku x jenguk kubur dia. Dulu tetiap minggu mesti aku singgah. Syamil & Syira excited nk ikut ke kubur. "Mama naper Abg Syahmi ninggal?.." ...Syamil tetiba tanya org umah aku. Org umah aku diam jer ..malas nk layan.
Aku sampai kt kubur kira awal lagi la coz keta x byk lg. Tp kawasan kubur tu dah makin sempit bebenor aku tgk. Keta cumer 12-13 buah jer buleh park. Tanah lapang utk parking dah kena rembat oleh Fella design utk kilang baru diaorang kt Bukit Subang. Aku heran mcmn tanah tu diaorang buleh beli coz dekat betul ngan kawsan kubur tu. Kilang Autokeen (vendor aku..) pun aku tgk makin lamer makin dekat ngan kubur tu.
Lepas sedekahkn Yaasin aku terus balik ke rumah mak mertua aku. On da way aku singgah kedai gambar utk tangkap (amik) gmbr family mcm tahun2 lepas. Tahun ni tema family aku biru. Ms nk amik gambar tu aku perasan background kt kedai tu semua dah pernah kitaorg pakai..hu..hu..ala background standard tu ..gmbr kt depan tangga, kt depan rak buku dan kt depan cam ruang tamu. Yg tinggal gmbar pantai dan jiwang2 . Isshh giler apo amik gmbr raya depan pantai. So nk tak nak aku pilih depan rak buku tp angle lain sikit.
Sampai umah mak mertua aku dia suruh aku ke rumah sebelah ..rumah Makcik yg jaga arwah Syahmi dulu....rumah makcik ni memang kitaorang x pernah miss. Dr rumah makcik tu aku ikut lak family mertua aku ke rumah depan. Kt sana Noordin call aku ...dia on da way balik Muar. Maybe Sabtu ni la baru buleh beraya ngan dia. Dr rumah ni mertua aku terus ke Seremban dan malas nk ikut lagi coz Sabtu ni baru aku nk beraya umah Uwan aku kt Seremban..so aku balik Bkt Subang.
On da way aku msg mbr UTM ..Maarof dan call Zareen tanya khabar. Zareen ni kalau ms aku belajar dulu memang aku x pernah miss kuih cornflake dia. Dah kt 6 tahun aku x jumpa dia. Tp dia kt Perlis lak rumah husben dia Zamani. Maarof dia reply dia raya kt KL ..so aku ajak dia dtg umah ..pas tu senyap terus. Dia busy kot. Aku msg 2-3 jiran aku yg beraya kt Bukit Subang tp semua nyer mlm baru free. Sebenarnyer aku ngan org rumah aku dah boring nk dok kt umah ..ingat nk gi la raya mn2 hr ni.
Aku singgah beli lemang 2 btg kot2 ader org nk dtg ke krg. Rendang lak aku lupa amik rumah mak mertua aku td so terpaksa la beli seciput (RM4.00!!!!). So aku balik rumah dulu la sementara nk tunggu kul 4.30pm utk ke rumah Master Amir..(Presiden MGTF aku) kt Bukit Jelutong. Master Amir msg aku mlm td ajak kerumah lepas kul 4. So kebetulan aku ader kt sini elok la aku pegi. Dia msg ke semua tu so aku x tahu saper lg yg aku akn jumpa jap lg.
So ..tu la hari raya pertama aku hu..hu..
p/s : thanks to 65 sms ucapan raya (setakat ni) yg aku terima dr semua sahabat yg mengingati aku...(sedar x sedar ader 65 org yg ingat kt aku tahun ni ...errr atau lepas aku send kt diaorang dulu baru diaorg teringat kot..hu..hu..) ..x per la aper2 ..janji diaorg dah ingat. Notice tahun ni ramai member Cina & India yg send msg. Thanks my friend...

No comments: