23 October 2008

Speed trap-Dusun Eco Resort

20/10/08 – Monday


Pagi2 tu aku ke Dusun Eco Resort ..utk survey tempat utk management gathering dan team building company aku...(aku kena jadi cordinator lagi cam yg ari tu..). Lepas pick up Bard kt Petronas Tmn Melati aku terus menghala ke Karak. On da way kt Karak hiway aku bawak slow jer ..maintain 110-120kmh coz hiway bz ngan geng2 motor LC dok konvoi. Aper da konvoi..dah la x der safety …pakai t-shirt ..pakai sandal …bawak moto konvoi pun mcm bebudak rempit. Ader ke konvoi dok bawak bersimpang siur ..mau jer aku cucuk 2-3 moto kt depan aku biar tergolek.


Tgh2 hiway tu tetiba si Bard suruh aku pelan2 coz ader keta bg lampu ..ni mesti ader speed trap ni. So aku maintain bawah 100kmh. X sampai 1 km kt depan memang ader roadblock. Aku dah rasa x sedap hati tp x sure aku kena ke x coz td masa turun bukit mmg la keta aku terlebih 100kmh. Sampai kt brader polis yg pegang bendera tu dia halakan bendera dia kt keta aku …SAH.. la aku kena. So dgn muka x berapa bersalahnyer aku park keta aku kt tepi ..bukak pintu, bg salam dan keluarkan lesen ngan ic aku dan bg kt brader polis tu. Tapi aku x kuar la coz ikut aper yg aku belajar ..body languange - kalau kiter kuar dr keta mcm kiter nk confront..so dok jer dlm keta diam2 sambil turunkan cermin dan layan polis tu.
Brader polis tu amik lesen & ic aku sambil dia ke depan check road tax dan plate keta company aku.


Pastu dia dtg balik suruh aku sign saman tu. Dia cakap aku bawak 118kmh td. Speed limit kt Karak hiway 90kmh jer. Aku spt tanya ni kalau kompaun buleh ker ? Dia jawab buleh ..buleh byr kt S.Alam jer. Sambil di bg aku saman utk aku sign dia tanya aku ..


"..cik ....lesen yg dah renew ader x?”

…..aku jawab “ eh ..tu la yg renew kn?



..”x der cik ..yg ni dah expired 18hb..”


…aku (sambil tgk lesen tu..tul la dah expired 2 hr lepas..)..” eh ader ...sy dah renew dah utk 2 tahun ..expired 2010..” ..dgn nada confident sambil dok selak2 wallet aku..(buat2 cari lesen tu..).


…”ehmm....x per la cik ...ader la tu terselit kt mana2 tu…jalan cik ..” ..brader polis tu cakap lepas tgk aku berhempas pulas dok cari kt dlm wallet aku…sambil mulut aku x henti2 dok ulang ....
"ader …dah renew dah ..ader ..dah renew dah sampai 2010…”


Lepas aku blah …Bard tanya aku .. “betul ke ko dah renew lesen tu?…”


..”TAK ….” Jawab aku ngan muka selamba…


Bard : .."cis..bab2 nipu confident giler …” ..



Moral of the story ….muka mesti confident klau nak menipu …dan klau nk bawak laju renew la lesen tu dulu.

No comments: