05 October 2008

Raya ke-3 & ke-4

Jumaat- Raya ke-3. Aku x kemana2 cumer tghari jiran2 aku si Din OIC, Radja,Hazley & Najib kecik dtg rumah beraya. Radja on the way nk balik KB, si Din plak baru balik dr Klang. Aku x prepare aper2 cumer kuih2 common jer yg ader. Org rumah aku mcm biasa la ..bising2 coz x masak aper2 dan dia suruh aku ajak jiran2 aku tu lepas Jumaat krg so spt la nk masak aper2. Aku cakap x yah ...lg pun dah dekat Jumaat so diaorg x leh nk lamer2 so x yah la aku prepare aper2 ..(taktik tu ). Kalau lepas Jumaat kn nk kena prepare mcm plak..hu..hu..
Lepas Jumaat aku ke Maybank S.Alam..sajer nak amik penyata housing loan utk claim subsidi company aku (dah 4 tahun aku x pernah claim...rugi wooii...) sambil2 nk tanya pasal pengeluaran kedua EPF utk settlekan aku punyer balance housing loan . Org x ramai ..officer ader srg jer tp OK la ...x terkejar2. Aku actually nk keluarkan EPF utk settlekan balance dan klau boleh nk stopkan monthly payment brg setahun dua. Dulu masa aku nk kuarkan EPF officer tu cakap x bleh stop monthly payment tp aku kedai dump kn utk kurang total tahun atau monthly amount...so maleh la aku nk proceed. Tp kali ni dia cakap Maybank dah flexibel so aku buleh pilih utk stop sementara monthly atau kurangkan tahun. Terus aku ke EPF utk amik form dan penyata semasa. Lepas congak2 ...balance aku & org rumah dlm a/c dua cukup utk stopkan monthly payment aku selama 4 tahun! hu..hu.. Bayangkan la x payah bayar installment rumah selama 4 tahun? Tp x der la aku nk stop sampai 4 tahun...maybe dpt kurangkan monthly sikit dan stop sekejap pun dah OK dah utk settlekn debit kitaorg.
Dari EPF aku singgah makan kt restoren Syed Seksy 10. Aku ingat lepas makan nk balik rumah amik particular utk loan tu dan submit terus form tu hr ni. Tp masa makan tu hujan lebat lak so terpaksala aku balik terus.
Malam tu aku pegi beli brg sikit utk masak2 sikit utk esok ..kot2 ader org dtg. Dinner kt kedai mamak lagi....sampai kan Syira dok membebel .."asyik2 kedai India..asyik2 kedai India....". dah mn ader kedai Melayu bukak lagi.
Sabtu-Raya ke-4
Kt rumah jer ...tp pagi2 dah dpt mesej dr Abg.Hamdan (jiran aku) jemput aku kerumah dia lepas lunch...(hu..hu..dpt la lunch free hr ni..). Kejap lepas tu Komander plak dtg jemput utk open hse dia lepas kul 3pm.
Pagi tu aku ngan org rumah aku try masak kuah kacang. He..he.. selama ni dok rembat yg mak mertua aku buat jer. So kali ni kitaorg nk try buat sendiri la plak. So dgn berpandukan resepi dr internet mlm td kitaorg pun try la buat. Peghhh..bukan susah pun ...lepas berhempas pulas siapla kuah kacang aku. Aku buat sikit jer utk experiment. Dari aroma dan appearance tu dah kira betul dah ..hu..hu. Cumer saper la mangsa yg nk jadi guinea pig aku utk try kuah kacang ni.
Ptg tu aku kt rumah Abg. Hamdan dan lepas tu terus ke rumah Komander Satria. Rumah2 diaorg ni selang 2-3 rumah dr rumah aku jer. Kt rumah Komander kitaorg asyik dok dengar citer Komander psl lanun yg tawan kapal MISC tu jer coz komander ni direct involve ngan negotiation ngan lanun2 tu.
Malam aku ajak Maarop dtg umah ...(ni la giunea pig aku..he..he..). Selain dr Nasi himpit ngan kuah kacang tu aku masak gak makanan ruji aku iaitu spagheti. Yg ni mmg masakan wajib dan yg paling mudah aku buat. Dlm kul 8pm Maarop sampai ...dia ni x pernah jejak lg rumah aku kt Bukit Subang ni ....lamer tul x jumpa dia ngan Rin. Aku ngan Maarop ni masa kt UTM Skudai dulu dok sebilik dan yg nostalgic nyer org rumah aku ngan org rumah dia (Rin) pun dok sebilik kt Kempas. Dgn kater lain ..aku ngan dia jer la yg sangkut masa belajar sampaila beranak pinak sekarang. Couple2 lain aku tgk samada "tertukar" partner atau abis gitu jer. So aper citer kuah kacang aku?...he..he..***** (lima bintang laa!). Klau dah sampai 2 kali tambah tu aku rasa x payah komen la kan he..he. Spagheti aku tu aku tersilap beli fetuccini so kecik mcm bee hoon la mee dia tp aku cakap nk rasa yg kecik plak..yg spagheti biasa tu dah boring ..hu..hu...(padahal nk cover line..). Sos plak aku terlupa beli tomato dan cendawan so aku tibai jer aper yg ader dlm peti es ...ader bawang jer la tp pelik gak ..rasa nyer maintain lagi ...tu nmnyer air tangan he..he..(gelak riak..).
Lepas Maarop balik aku ajak jiran aku Hairul yg belum dtg ke rumah aku lg. Dia kt Klang so dia cakap lewat sikit. Aku kuar borak ngan Hazley bila Komander dtg panggil makan laksa Johor (td ptg x siap lagi..) . So aku ngan muka x malunyer pegi la utk kali ke-2 rumah komander ..semata2 nk try laksa Johor dia. Masa aku kt sana Razak dan Abg Mokhtar sampai. Aku ajak sekali kerumah krg tp masa tu dah kul 9.30pm so aku x confident diaorg akn dtg. Dlm kul 9.40pm Hairul & family dia sampai. Kira ngam2 la spagheti aku & kuah kacang aku tu. Risau gak aku klau2 abg.Mokhtar sampai...makanan dah nk abis. Tp sampai kul 10.30pm diaorg x sampai2 lg dan aku tgk keta Abg. Mokhtar dah x der ...peghhh lega aku diaorg dah balik dan x singgah rumah aku ..hu..hu.. jahat aku.
Mlm tu Zaki dan 2-3 jiran aku dah balik. Lepak kejap kt Bistro ngan diaorang..

No comments: